Dakota Incident (1956)

Western

geregisseerd door Lewis R. Foster
met Dale Robertson, Linda Darnell en John Lund

Als een postkoets overvallen wordt door een groep indianen, moeten de inzittenden samenwerken om weerstand te kunnen bieden. De onderlinge spanningen lopen daarbij hoog op, zeker als blijkt dat één van hen een bankovervaller is. Bijkomend probleem is het gebrek aan water, waardoor het risico op uitdroging groot is.

FisherKing
De eerste film van Dale Robertson op de site.
Oorlogsveteraan uit WO II. Was tankcommandant bij El Alamein en overleefde wonderwel als enige een voltreffer op zijn tank. Speelde in meerdere westerns maar nooit echt in grote films.

Zou Danis Tanovic van No Man's Land de film ook gezien hebben?
De film deed me in ieder geval wel aan No Man's Land denken.

neo (crew)
Op wat voor manier dan? De schoten in de film klonken trouwens loeihard of lag dat aan mij?

neo schreef:

De schoten in de film klonken trouwens loeihard of lag dat aan mij?

Zou best kunnen ja. Maar misschien had dat ook wel te maken met de home cinema set waarop ik hem zag

neo schreef:

Op wat voor manier dan?

Het speelt zich allebij af in een (soort van) loopgraf. Daarnaast was er sprake van enige spanning tussen de mensen die daar zaten en was er het probleem hoe eruit te komen.

neo (crew)
Op een manier zou er eventueel een gelijkenis voelbaar kunnen zijn ja

avatar van Dogie_Hogan
Dit is de (voor die tijd gewaagde) filmposter; ook ik heb nog steeds geen betere gevonden.

avatar van Jan met de pet
Zeker geen slechte western, toch nog een verrassend einde:3,0

In ieder geval was de tweede helft sterker en werd niet vergeten de hoofdpersonen (ook al waren ze vrij clichématig) enige diepgang te geven. Maar de regisseur leek bij deze dramatische, maar simpele western, over postkoetsreizigers die vast kwamen te zitten in de woestijn en werden aangevallen door indianen, niet goed te weten waar hij de focus moest leggen. De actiescènes waren niet opvallend, maar in visueel opzicht was de film prachtig.

avatar van Brix
Niks mis met de eerste helft wat mij betreft, integendeel zelfs, doorspekt met echte western humor.
(Dat is wel wat anders dan die ongewilde humor in de spaghetti westerns )
Mooi als tegengewicht voor de tweede helft.

Prima western, die vele huidige producties het nakijken geeft, en dat ondanks het schijntje aan budgetkosten dat dit soort van films destijds heeft gekost, in vergelijking met tegenwoordig.

Stoere Robertson was geboren voor dit genre.
Darnell, Lund, Doucette, Bond, Homeier, Fawcett, etc....allemaal perfect op hun plaats in westerns.

Zo worden ze niet meer gemaakt, de acteurs en de westerns, maar gelukkig blijven ze op film voortleven.

avatar van MovieMind
Saaie matige western die geen moment indruk op me wist te maken.
Een gevalletje snel vergeten en door naar het betere werk.

avatar van Grindhouse62
Vanmiddag deze prima western uit den ouden doos herzien. Redelijke wat actie scenes, maar voornamelijk veel schietpartijen. Mooie locaties en prima camerawerk. Toppie. 3.0

avatar van mr rumson
Ondanks het simpele verhaal is dit best een geslaagde western.
Het mag dan even duren voordat men op pad gaat met de postkoets .
Maar eenmaal op pad begint het avontuur en het doel om te overleven al snel.
Sommige scenes springen daarin bovenuit zoals de stunt met de op hol geslagen postkoets.
Het groepje wat uit verschillende karakters bestaat komt regelmatig met elkaar in aanvaring.
En is met dank aan de acteurs boeiender om te volgen dan de vuurgevechten want die stellen niet veel voor.
Of iedereen blij is met dit einde vraag ik mij wel af vond het er niet zo bij passen .