Les Hussards (1955)

Alternatieve titel: Cavalrymen

Frankrijk / Spanje

geregisseerd door Alex Joffé
met Bernard Blier, Giovanna Ralli en Bourvil

De paarden van twee Franse huzaren worden op hol gejaagd, terwijl ze een plasje doen. Tegenover hun commandant doen ze voorkomen, dat ze door de Italianen zijn aangevallen. Ze bekennen echter later de waarheid en dreigen als de Oostenrijkers aanvallen geëxecuteerd te worden.

Er bestaan er veel van : films met Bourvil en de Funès samen...dit is waarschijnlijk 1 van de minder gekende, om het simpele feit dat laatstgenoemde hier slechts een bijrolletje heeft als koster n.b. Daar staat tegenover dat er weinig films met Bourvil zijn waarin we ook Giovanna Ralli en Virna Lisi mogen bewonderen, en dat is niet gering. Zeker niet als je bedenkt dat de film speelt tijdens de Italiaanse campagne van Buonaparte in 1797, en zoals gekend waren de boezems toen gelukkig erg laag uitgesneden....vooropgesteld voor de Giovanna Ralli kenners : ze is hier niet gedubd, maar spreekt zelf Frans.
Hoewel een komedie is dit niet wat je noemt een dijenkletser van het kluchtige type, al zou de uitgangsidee dit kunnen doen vermoeden. De oorlog- de tweede mondiale bedoel ik- lag nog vers in het geheugen en meer dan over Buonaparte's triomfen gaat dit duidelijk over de meer recente historische gebeurtenissen, de futiliteit van iedere oorlog en de toevalligheid van heroiek die er hier geen is. En uiteindelijk om een kluchtige variant op het klassieke point d'amour vs point d'honneur gegeven.
Bourvil hoeft het niet bepaald in zijn eentje te doen, zijn meer serieuze compaan is hier karakteracteur Blier incl. oorringetje , zoals Bourvil hier een erg coole- not- coupe clochard draagt. Dat een Bourvil- Blier koppel een geheel andere dynamiek met zich meebrengt dan een met De Funes lijkt me duidelijk, die laatste trouwens heeft amper 5 minuten screentime en heeft zichzelf een semi- Italiaans accent aangemeten !
Het betreft hier- ondanks de setting in de open lucht in een zgn. Piemontees dorpje dat in feite in de studio's even buiten Parijs werd nagebouwd- overigens een toneelverfilming, wat zoals toen gebruikelijk zoveel als mogelijk is weggemoffeld.
Is uit op DVD in FR zonder onderschriften.
Wat vonden de Ralli liefhebbers hier eigenlijk van ?