Canone Inverso - Making Love (2000)

1 stem

Italië
Drama / Muziek

geregisseerd door Ricky Tognazzi
met Hans Matheson, Mélanie Thierry en Gabriel Byrne

Costanza komt in een Praagse kroeg in 1968 een violist tegen die een 'canone inverso' voor haar speelt. Daarna vertelt hij haar het verhaal achter het muziekstuk en de viool en dat raakt haar zeer. Het is het liefdesverhaal over Jeno Varga en de muziek én over Jeno en Sophie. Het is ook het verhaal van de vriendschap tussen Jeno en David, dit alles tegen de achtergrond van de geschiedenis, van de Tweede Wereldoorlog tot de Praagse lente.

Geen stemmen hier en geen bespreking. Verbaast me een beetje. Film doet het ook erg goed op IMDb (7,2), dus dat maakt nieuwsgierig. Maar na hem gezien te hebben was ik toch wel teleurgesteld. Geen slechte film, maar... het is allemaal een beetje dik aangezet, drama met hoofdletters.
Mij deed het allemaal niet zo veel. Weet nog steeds niet wat een Canone Inverso is en waar de titel op slaat. Heb ook niet begrepen wat 'Praag, 1968' er mee te maken heeft. Is er volgens mij maar met de haren bijgesleept, omdat dat ook 'dramatische gebeurtenissen' waren. Je verwacht dat er Tsjechisch gesproken wordt, of Duits, of Italiaans. Maar nee, Engels. Helpt ook al zo lekker voor de sfeer en de authenticiteit.