Leap Year (2010)

Verenigde Staten / Ierland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Anand Tucker
met Amy Adams, Matthew Goode en Adam Scott

Wanneer Anna lucht krijgt van een vreemde Ierse traditie waarbij vrouwen in het schrikkeljaar op 29 februari een huwelijksaanzoek kunnen doen vliegt ze prompt naar Ierland. Daar wil ze haar weinig trouwlustige vriendje finaal 'op de knieën' dwingen. Haar plannetje valt echter in duigen wanneer haar vliegtuig door het slechte weer in de verkeerde stad moet landen. Gelukkig stelt de knappe herbergier Declan voor om haar met de auto te brengen...

laundromat
Hield deze film al vanaf release in de gaten. Vooral omdat ik Adams en Goode erg leuke en goeie acteurs vind. Nooit gekeken om de lage ratings. En genre trekt totaal niet. Laatst toch opgezet, met ondertussen appen en facebooken beste te pruimen. En dat komt dan ook de twee bovengenoemde acteurs. Hij is gewoon lekker en zij is leuk...meer niet. Verhaal maakt verder ook niet uit...

avatar van Gish
laundromat schreef:
Laatst toch opgezet, met ondertussen appen en facebooken beste te pruimen
Eindelijk een echte filmliefhebber

Film die vooral opvalt door zijn schitterende fotografie, want de manier waarop Ierland in beeld gebracht wordt kon zo een promotiefilmpje voor dat land geweest zijn. Het verhaal zelf gaat niet verder dan een copy + paste van een andere dergelijke film, en dat is behoorlijk jammer. Want met wat meer originaliteit had hier veel meer ingezeten.

avatar van danuz
Kon me niet over Adam's ubertuttige personage heenzetten. Wat een kwelling om naar te kijken, en sowieso een erg cliché en uitgemolken film. Vol overdreven idyllische plaatjes, gekke plaatselijke mensjes en nog meer onoprecht gedoe. Jugh.

danuz schreef:

Nog nooit in Ierland geweest, zeker?

avatar van danuz
Niet in Ierland, maar wel talloze malen in Engeland/Wales. Ook daar zijn prachtige plaatjes te schieten natuurlijk, maar vond het hier net dat schepje teveel.

Ondanks het vrij laag geloofwaardigheidsgehalte, wel een aardige film. Het is altijd leuk om van de Ierse cultuur en mentaliteit te proeven, ook al wordt die soms wel heel erg stereotiep voorgesteld. Ik heb me er zelf op betrapt een paar keer hartelijk gelachen te hebben en zelfs enkele keren teruggespoeld te hebben om een grap beter te begrijpen. Doorgaans ben ik niet zo actief bezig met een film van dit genre en tovert de humor slechts een bescheiden glimlach op mijn gezicht. Het verhaal is niet bepaald zeer sterk, maar de manier waarop Ierland in beeld gebracht wordt, alsook de subtiele humor maken de film toch het kijken waard.

Dick2008
Ook weer een film die helemaal op niets trekt. Wat zitten ze ook iedere keer op de voetjes en hoge hakken van Adams in te zoemen. Of moet dat het effect versterken van de contrasten van een stadse vrouw die op het platteland terechtkomt. Of moet dat grappig zijn. Ook gaan ze het een beetje dramatisch maken, maar het werkt van geen kant. Zo cliché allemaal. Schijnt een romantische komedie te zijn, dat mag je er dan wel bij zeggen. 2.0

avatar van jordybeukeboom
Erg leuk. Amy is onweerstaanbaar. Mooie beelden uit Ierland en een relatief origineel script

Mooie meid die Amy Adams en ook nog een leuke en onderhoudende film. Erg romantisch.

Dit is 1 van mijn favoriete romcoms, heb er vele gezien en vond deze 1 van de meest originele. Ik zet hem vaak op en krijg er zó'n goed gevoel van. De combinatie van Ierland met de leuke acteurs en de humor. En de kus krijg ik elke keer weer kippenvel van. Acteerwerk vind ik ook super. I LOVE THIS MOVIE!!!

avatar van IH88
“It's fecking Murphy's law with you.”

Degelijke romcom met Amy Adams die er bijna in haar eentje voor zorgt dat het genietbaar blijft. Wat een charisma heeft die dame. Het samenspel met Goode is erg fijn en ze vormen een mooi duo. De dialogen zijn scherp en gevat en Adams en Goode weten er wel raad mee. En als Ierland liefhebber wordt ik erg blij van alle prachtige locaties die de film aandoet. Leap Year is uiteraard voorspelbaar, maar het zijn de acteurs en de sterke dialogen die ervoor zorgen dat de film een fijne kijkervaring oplevert.

Lijkt verdacht veel op de film jab we met

avatar van michaelnicht
Best te verdragen met het vriendinnetje op de bank. Af en toe nog aardig gelachen. Ik denk dat daar wel alles mee gezegd is.