Albert Schweitzer (2009)

Duitsland / Zuid-Afrika
Biografie / Drama

geregisseerd door Gavin Millar
met Jeroen Krabbé, Barbara Hershey en Judith Godrèche

De film speelt zich af in 1949 tijdens de Koude Oorlog. We volgen Albert Schweitzer (Jeroen Krabbé), die samen met zijn vrouw Helene in de Verenigde Staten aankomt. Hij probeert hier geld bijeen te sprokkelen voor zijn ziekenhuis in Lambarene (West-Afrika).

Prima cast met een Jeroen Krabbé die echt prima als de beroemde dokter en Professor is gecast. Ik had liever dat het verhaal zich meer in Afrika had afgespeeld en in mindere mate in de VS maar ja het is maar welk gedeelte je behandeld uit het leven van Albert Schweitzer.

Vreemd dat deze film zo weinig aandacht heeft gekregen. Een uitstekende verfilming van de laatste jaren van Albert S. waarin zijn normen en waarde worden benadrukt.

Jeroen krabbe speel, wat ik niet van hem gewent ben, een zeer mooie rol. Echt een persoonlijkheid zet hij neer. Jammer alleen van het over Nederlandse accent.

Weet iemand of deze film überhaupt is uitgekomen in Nederland?

Het verhaal is wel realistisch gebracht, maar ietwat saai als speelfilm (zonder afbreuk te doen aan de verdiensten, normen en waarden van Schweitzer).
Krabbe speelt de rol van Schweitzer zeer goed.

avatar van K. V.
Deze dvd voor een prikje kunnen kopen en maar eens geprobeerd. Ik was niet bekend met deze persoon, maar vond het toch eens interessant om gezien te hebben. Ondanks dat de film een kleine 2 uur duurde, wist het me toch te boeien.
De film zag er goed uit en de cast deed het ook niet slecht.
'k wist niet echt wat te verwachten, maar heb me er toch mee vermaakt. Toch de moeite om gezien te hebben.