High Tech Soul: The Creation of Techno Music (2006)

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Gary Bredow
met Juan Atkins, Derrick May en Kevin Saunderson

High Tech Soul legt de wortels van de techno samen met de culturele geschiedenis van de stad Detroit bloot, waar de muziekstijl begon. Vanaf de rassenoproer in 1967 tot "underground rave parties" eind jaren '80. Detroits economische terugval weerhield de inwoners niet van het ontwikkelen van een nieuwe muziekstijl en internationale aandacht te richten op diens ontwikkelaars en hun hometown. De documentaire richt zich vooral op het triumviraat; Juan Atkins, Derrick May en Kevin Saunderson, die door vele worden gezien als de eersten in het genre. Maar ook artiesten als Richie Hawtin, Jeff Mills, Carl Craig en anderen leggen uit waarom techno nergens anders vandaan had kunnen komen dan Detroit.

avatar van kinjutsu
Goede documentaire, erg leuk voor de liefhebber.

I Acid

avatar van Prudh
Klinkt wel cool. In welke mate worden er uitstapjes gemaakt naar Chicago?

avatar van kinjutsu
Er worden geen uitstapjes gemaakt naar Chicago, film richt zich puur op Detroit.

avatar van PaulieWalnuts
Leuke docu. Mooist zijn de interviews met de grondleggers, daar moet je 'm dan ook voor kijken.

avatar van Halcyon
Ik heb de eer gehad om het trio afgelopen zomer aan het werk te horen in een zes uur lange set. Voor de betere techno moet je toch echt bij deze heren zijn. Binnenkort deze docu maar eens opzoeken.

avatar van berghti
Prudh schreef:
Klinkt wel cool. In welke mate worden er uitstapjes gemaakt naar Chicago?

Heb je hem inmiddels al gezien?