Love and Music (1971)

West-Duitsland
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Hans Jürgen Pohland en George Sluizer
met Dr. John, David Gilmour en Carlos Santana

In navolging van Woodstock werd er ook in de Rotterdamse wijk Kralingen een driedaags popfestival georganiseerd. Ook hier ging veel mis. Zo kwamen er veel meer mensen dan verwacht en klom iedereen zonder te betalen over de hekken. Het grootste Europese festival tot dan toe was een feit. Met optredens van onder meer Pink Floyd, Jefferson Airplaine en Carlos Santana.

• Vanaf vrijdag 26 juni in de bioscoop (re-release)

Reinbo
Geweldige registratie van het Popfestival Kralingen. Heb de VHS.

Edit: Nu ook op dvd onder de naam Rock Fieber.

Rock Fieber: Amazon.de: Hansjürgen Pohland, George Sluizer: DVD & Blu-ray

Reinbo
Briljante registratie van een van de meest interessante evenementen die ooit in Nederland heeft plaats gevonden.

avatar van Drs. DAJA
Deze film, die overigens gewoon Stamping Ground heet (Love and Music is een naam waaronder hij ooit in Duitsland is uitgegeven, het is bovendien een NL productie) is werkelijk geweldig. Sluizer legt het hippie-gevoel op een geweldige manier vast en weet de bands vanuit prachtige hoeken te filmen. Er is ook een goeie balans tussen welke acts er gedraaid worden en er zijn prachtige veelzeggende beelden van de festivalgangers. Bovendien klinkt het geheel behoorlijk goed.

avatar van beavis
Heb die VHS ook nog; erg cool inderdaad!!

Loepsaal
Kralingen was voor mijn tijd, veel aan gemist.
Te korte versie op TV gezien, niet interessant genoeg voor de 10 Nederlandse zenders.
Gelukkig hebben we YT, brakke kwaliteit.
Pink Floyd had er duidelijk plezier in tegen zonsopgang.

Theoretisch ben ik er geweest. Ik heb vage herinneringen dat ik met mijn ouders in het kralingse bos was toen, al was het wel aan de andere kant van het hek en was ik pas zeven jaar oud toen. Stamping ground is een leuke en sfeervolle registratie van het festival. Je krijgt complete nummers te zien en te horen van de grote namen van dat moment. De geluidskwaliteit is voor 1970 begrippen nog verrassend goed. De beeldkwaliteit van de concerten is vaak iets minder. Verder zijn er veel leuke sfeerbeelden van het publiek en nog wat toeristische plaatjes van Holland. Muzikaal is het helaas vaak wel wat minder interessant. Maar ja, 1970 en live is nou eenmaal veel eindeloos gitaargepiel met veel geschreeuw. Dat was toen .... Des te meer valt op dat Pink Floyd toen al een hele andere categorie van muziek vertegenwoordigde. Toch leuk om nog eens te kunnen zien.

Stamping Ground filmvoucher - AD Webwinkel (huren via Pathé Thuis €7,99, kopen voor €14, 99)