Mrs. Dalloway (1997)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Marleen Gorris
met Vanessa Redgrave, Natascha McElhone en Michael Kitchen

Mrs. Dalloway is een ingenieus vertelde film met twee naadloos vervlochten verhaallijnen. Centraal staat zomaar een dag uit het leven van Mrs. Dalloway, een dame uit de Britse upperclass die mijmert over haar leven. Even belangrijk is de ziektegeschiedenis van de suïcidale oud-soldaat Septimus Warren die in WO I een trauma heeft opgelopen.

Nogal gemoedelijk voortkabbelend drama, maar wel in een goede uitvoering, waardoor het toch een erg mooie film was. Het had zo makkelijk een draak kunnen worden of supersaai. Nu was het een mooie karakterstudie. "Is there a plan for our lives? Why do we live on in the face of pain and tragedy?"
Twijfel tussen 3 en 3,5 maar rond het af naar boven. Deze film mag best door meer mensen gezien worden.

Ik ben benieuwd geworden naar deze klassieker en andere boeken van Virginia Woolf.

avatar van Esteban
Dat treft, ik heb het boek 'Mrs. Dalloway' van Virginia Woolf net uit. Vooral door m'n fascinatie voor het absolute meesterwerk 'The Hours', de film, eigenlijk. Hoe meer ik opzoek, hoe meer ik lees en bekijk, geraak ik steeds meer en meer in de ban van de mysterieuze schrijfster. Ik had trouwens geen idee van het bestaan van deze film -waarvoor ik je onrechtstreeks moet danken Ingrid- en ben énorm benieuwd.

Hoe zit het trouwens met de hele Virginia-Story, welke films bestaan er allemaal?

- The Hours (naar het boek van Michael Cunningham)
- Mrs. Dalloway (naar het boek van Virginia Woolf)
- Who's afraid of Virginia Woolf (?)

Golven (naar The Waves) van Annette Apon.
Orlando, met Tilda Swinton. En ik geloof dat To the Lighthouse ook verfilmd is. Haar belangrijkste romans dus.

Who's afraid of V.W. is een intellectuelerig grapje op Who's afraid of the big bad woolf... het kinderliedje.

FisherKing
Interessante info !!

kundig gemaakte film; wel een beetje simpel gebracht

robertus65
Kijkadvies voor vrouwen: Kijken : Kijkadvies voor mannen: Niet kijken

avatar van The_CrY
Mooie film. Eigenlijk niet zo bijzonder als je niet weet welke ladingen erin zitten. De kwestie Peter Walsh liet mij echter een brok in mijn keel achter. Verder een leuke Britse cast.

Wat een schitterende film. Van onze 'eigen' Marleen Gorris (Oscar voor Antonia). Ik kende deze film helemaal niet. Ik bedoel, ik had geen idee dat zij deze film geregisseerd had. Je hoeft dus niet Engels te zijn om zo'n Engelse film te kunnen maken. Ongelofelijk wat voor een cast ze bijeen gekregen heeft, ga maar na: Vanessa Redgrave, Michael Kitchen, Rupert Graves, en al die andere sterk bezette rollen. Dan nog die fantastische locaties, oogstrelende kostuums, prachtige muziek, en tenslotte het verhaal zelf. Naar een roman van Virginia Woolf; zeer genuanceerd, subtiel en sophisticated. Ik heb met open mond zitten kijken.

Maar is het ook een goede film? Die je tot het einde geboeid houdt? Ja, en dat verbaasde me zeer. Ten eerste ben ik geen fan van Virginia Woolf. Te high brow, te subtiel, te artificieel naar mijn smaak. Al is het literatuur van de bovenste plank en moet je zeker de nodige moeite doen om je in haar gedachtenwereld te verplaatsen. Dat gold voor deze film ook. Het eerste kwartier vraag je je af, waar gaat dit over. Tot dat je je realiseert dat je naar een groot drama zit te kijken, dat er echter niet als zodanig uitziet. Eigenlijk realiseer je dat pas aan het eind.

Dat drama speelt zich zowel in het heden als in het verleden af. Mrs. Dalloway kijkt terug op haar jeugd toen ze niet durfde te trouwen met de man die van haar hield en haar een risicovol leven beloofde, maar in plaats daarvan koos voor de gemakkelijke weg, een huwelijk met een man van wie ze niet hield, maar die voor een gemakkelijk leven zou zorgen. Of had ze een derde weg moeten kiezen, een relatie met haar vriendin? Dat laatste wordt maar heel terloops aangestipt. Mrs. Dalloway lijkt op die zonnige dag in 1923 van het leven te genieten, zich verheugend op de party die ze die avond geeft. Maar de zelfmoord van een oorlogsinvalide zet haar aan het denken en dat terugkijken op haar jeugd laat zien dat die opgewektheid maar schijn is. En dan komt ook nog die oude jeugdvriend op bezoek.... Alsof je naar een wonderschone thriller zit te kijken.

Sentimentele, nostalgische en bijzondere overwegingen..."What does the brain matter, compaired with the heart..."
Uitstekende film, zo te zien ondergewaardeerd. Gebrek aan actie ? Maar er is toch heel wat moois in het script, de knappe opbouw met de 2 verhaallijnen, de flashbacks en het acteerwerk van alle acteurs. De party-scenes met de high-society-gasten zijn schitterend.