Smiling in a War Zone (2006)

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Simone Aaberg Kærn en Magnus Bejmar
met Simone Aaberg Kærn en Magnus Bejmar

Vrouwelijke piloten fascineren Simone Aaberg Kærn. Oude dames, die in de oorlog de gevechtsvliegtuigen vlogen, daagden haar uit zelf piloot te worden. In de krant leest ze een stuk over de twaalfjarige Farial, een meisje uit Afghanistan, die ook piloot wil worden op een gevechtsvliegtuig. Dit is het begin van een bijzonder project. Simone besluit om met haar kleine canvas vliegtuigje van Denemarken naar Afghanistan te vliegen. Daar aangekomen wil ze een vlucht maken met Farial als gezagsvoerder. Geen eenvoudige opdracht omdat sinds de aanval op het WTC, New York 2001, veel luchtruimtes zijn afgesloten voor het publiek. Haar reis vereist het nodige doorzettingsvermogen. In een poging het luchtruim te bevrijden, vliegt ze uiteindelijk illegaal Afghanistan in.