La Fuga (2001)

Spanje / Argentinië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Eduardo Mignogna
met Miguel Ángel Solá, Ricardo Darín en Gerardo Romano

In de zomer van 1928 slagen een aantal gevangenen van de National Penitentiary in Buenos Aires erin te ontsnappen. De film vertelt het verhaal van elk van de ontsnapten op zoek naar hun lotsbestemming – zware jongens die er een eigen ethiek op nahouden en die er alles voor over hebben om niet terug naar de gevangenis te moeten. Sommigen onder hen zullen een pijnlijke dood sterven, anderen slagen erin te verdwijnen. Schokkende verhalen waarin tederheid en liefde, genade en gruwel elkaar afwisselen.

Prison break klassieker met niemand minder dan Darin, al is de voornaamste protagonist hier Sola-Irala, die ook als verteller optreedt. Voor alle duidelijkheid: dit is GEEN standaard prisonbreak vertelling in dier voege dat de break meteen aan het begin komt en de voorbereidingen amper getoond worden, wie een Argentijnse remake van le trou verwacht heeft dus pech.
Narratief is het een behoorlijk verwarrend rommeltje zelfs: er wordt heen en weer gefladderd tussen heden, flashbacks uit de gevangenistijd, en flashbacks van het leven daarvoor . Bovendien zijn de 7 protagonisten slechts heel summier in het begin geschetst via korte texten, die ons leren dat het 3 moordenaars, 2 anarchisten, en 2 soort van witte boorden criminelen betreft, onder wie Darin.
De gebruikelijke misère bij dit soort films: alle 7 blijken ze natuurlijk goudeerlijke gozers te zijn en eigenlijk slachtoffers van het Systeem die je al na 5 minuten wegens goed gedrag uit de gevangenis zou willen ontslaan, want uiteraard bedoelden zelfs de moordenaars het niet zo kwaad, met als toppunt wel de "casta diva " scène. Al snap ik dat je met 7 drugsverslaafde imbecielen geen geslaagde prison break kunt organiseren, dan nog klemt dit humanitaire geneuzel over criminelen als het zout der aarde altijd een beetje. Typisch Argentijns: de bad guy is hier de wout, Duval die zich eerder bezig houdt met het liquideren van de ontsnapten dan met ze braaf terug te brengen.
O.K.: op het eind vertelt Sola ons zelf dat dit allemaal " dichterlijke fictie " is, en dat klopt want het scenario is een bewerking van een roman geschreven door de regisseur zelf.
Het spel is zeer goed, helaas gaat de regisseur iets teveel de melodramatische kant op tijdens de stervende zwaan scènes, al was die scène met de vliegtuigpropeller tegelijkertijd absurd en briljant. Tegen het eind zit er ook nog een stukje CGI in dat pijn doet aan de ogen, daar waar de evocatie van de jaren 20 met analoge middelen daarvoor aardig geslaagd was.
Nadrukkelijke score, met ook nog even zoals reeds gezegd casta diva ertussen.