The Sacketts (1979)

Alternatieve titel: The Daybreakers

Western
240 minuten / 198 minuten (video-versie) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Robert Totten
met Sam Elliott, Tom Selleck en Jeff Osterhage

Twee broers (Orrin en Tyrell) vertrekken vanuit hun ouderlijk huis in Tennessee richting het westen. Hun andere broer (Tell) is jaren geleden al vertrokken en probeert de kost te verdienen met goudzoeken. Orrin en Tyrell ontmoeten twee cowboys die vee begeleiden richting Santa Fe. De twee oude cowboys nemen de broers onder hun hoede. Orrin en Tyrell komen Tell weer tegen, maar als ze in Santa Fe arriveren raken ze betrokken bij een incident tussen Mexicanen en Amerikanen. Hen wordt verteld te vertrekken terwijl Tell de Bigelow-broers achter zich aan heeft zitten.

Wat een cast bij deze film. Elliott, Selleck, Slim Pickens, Ben Johnson, Jack Elam, Buck Taylor... en de grootmeester Glenn Ford. Dat kan niet mis gaan als ook het verhaal afkomstig is van Louis L'Amour.
Eigenlijk zelfs twee verhalen van L'Amour: Een verhaallijn met Selleck en Osterhage en een verhaallijn met Elliott.
In de film wordt telkens geswitcht tussen de twee verhalen en dat is nu juist een beetje jammer. Behalve dat de personen in de verhalen broers zijn, hebben de verhalen niet veel met elkaar te maken. Telkens als je de draad weer oppakt bij het ene verhaal en er lekker in zit, wordt er van omgeving en persoon veranderd. Dat kan soms aardig zijn, maar hier niet.
Toch blijft er genoeg over om bij tijd en wijle te genieten van al die oude rotten in het vak. Vooral in het laatste uur, waarin Glenn Ford alle anderen in zijn schaduw zet met zijn spel. Wat een puur genot om naar te kijken.
Ook de randvoorwaarden voor een goede western waren prima in orde: alles ziet er lekker stoffig uit en de bijrollen doen uitstekend hun werk.
Het enige minpunt van de film is wel een grote. Het verhaal is aardig, maar niet meer dan dat. Nergens raak ik hevig geïnteresseerd in de verwikkelingen en het verloop van het verhaal.
Mede door de constante overgangen tussen de twee verhalen.
Dit is absoluut wel een western voor de fans om te gaan zien. Niet zo heel vaak is er zo'n cast bij elkaar te zien in één western.

avatar van Brix
Deze zoek ik al lang op dvd.
Is die verkrijgbaar?
Wel ooit gezien, lang geleden.
Drie van mijn absolute western favorieten spelen hierin mee, Ben Johnson, Glenn Ford en Tom Selleck.
En dan ook nog Elliott, Elam en Pickens.
Het kan niet op.
Eigenlijk zeg ik zowat hetzelfde als 'Barfly'.

Ik zou deze film heel graag weer eens willen zien.
'The Shadowriders' volgde na deze, met deels dezelfde cast en eveneens naar een Louis L'Amour verhaal.

Regio 1 gewoon te koop, hoor.

avatar van Brix
Vandaag opnieuw bekeken, en ik vond hem nog beter dan bij de eerste ronde.
Meteen opgewaardeerd dus.
Het tempo is lekker rustig, zodat je de tijd krijgt je helemaal in te leven in de sfeer van het verhaal.
Het ziet er ook erg realistisch uit allemaal, en de settings zijn perfect.
En wat een cast, ik verval in herhaling, maar het is dan ook overweldigend.
Ik vergat de vorige keer om Gilbert Roland te noemen, onvergeeflijk.
Osterhage is ook zeer goed hier, tussen al die westerntoppers weet hij zich uitstekend staande te houden.

avatar van trebremmit
Een geweldige cast maakt nog geen geweldige film, daarvoor is het verhaal te mager en de de cast wat te tam, Selleck heb ik weleens beter gezien en Osterhage straalde niet echt veel uit, zelfs Elliott was erg tam.
Glenn Ford speelde de rest echt weg, vooral in het laatste gedeelte, wat een acteur en ook Ben Johnson was op dreef. Toch jammer dat ze er niet iets mooiers van hebben gemaakt.

avatar van LuukRamaker
Ik houd altijd wel van films die de tijd nemen om het verhaal te vertellen. Films die daarom vaak wat aan de lange kant zijn met als risico dat ze dan wat langdradig worden en gaan vervelen. Vaak kan dat dan een slecht gevoel geven over de film, terwijl het eigenlijk best een aardige film is. Bij The Sacketts was dit alles voor mij ook het geval.

De film neemt zelfs de tijd om twee verhalen te vertellen. In één van die twee wordt de ene broer gevolgd en in het andere gedeelte van de film krijgen we twee andere broers te zien. Je kan hierbij op je klompen aanvoelen dat de broers elkaar zullen treffen. Wanneer dat gebeurt is vervolgt ieder zijn eigen weg en wie wil gaat met hen. Het nadeel van het gebruik van twee verhaallijnen is vaak dat er één interessanter is dan de ander, waardoor de vele schakelingen tussen beiden vaak irriteren. Ook bij deze film was dat voor mij het geval.

Het opvallende bij deze film is natuurlijk het legio aan topacteurs dat er in mee speelt. Glenn Ford, Ben Johnson, Jack Elam en Slim Pickens zijn oude bekenden uit het genre en Sam Elliot en Tom Selleck hadden in het westerngenre nog een grote toekomst voor zich en zijn inmiddels eveneens gewaardeerd westernacteurs. Des te opvallender is het hoe goed Jeff Osterhage hier overeind weet te blijven tussen al die grootheden. Hij heeft hier misschien wel de mooiste rol en is voor mij hier in ieder geval de meest interessante broer van de drie. Daarnaast deed hij me wat aan Kris Kristofferson denken, maar dat geheel terzijde.

Dat het verhaal verder goed in elkaar stak en dat er een mooi eind aan gebreid zou worden was geen verrassing. Met Louis L'Amour weet je immers dat het qua verhaal wel goed zit. Ik heb nog nooit een boek van hem gelezen, maar de verfilmingen van zijn boeken zijn me tot nog toe allemaal erg goed bevallen. Mooi dat hij dit keer even aan het woord kwam.

avatar van mr rumson
Misschien dat mijn verwachtingen aan deze western te hoog gespannen waren .
Maar met zoveel western sterren in een film en een westernschrijver bij uitstek mag je ook wel wat verwachten toch.
Aan de acteurs en de setting daar ligt het niet aan .
Maar net zoals Barfly en trebremmit ook al aangeven is het verhaal minder.
Echt boeiend werd het voor mij dan ook niet .