Tomahawk Trail (1957)

Alternatieve titel: Mark of the Apache

Western

geregisseerd door Lesley Selander
met Chuck Connors, John Smith en Susan Cummings

Geleid door een incompetente luitenant, bevindt een groep soldaten zich op de "Tomahawk Trail" in het gebied van de Apaches. Als hun paarden worden gestolen en de luitenant licht gewond raakt, neemt sergeant McCoy de leiding over van de luitenant. Het lukt McCoy om de groep veilig naar het fort te leiden, dat ondertussen is aangevallen en alle soldaten van het fort zijn gedood door de Apaches. De sergeant bereidt de mannen voor op een aanval op de Apaches. Mochten ze overleven, dan zijn ze nog niet klaar met de luitenant die de groep voor het krijgsgerecht wil slepen.

Leuke rol van Chuck Connors als sergeant McCoy in een verder serieuze western ( gelukkig) de film is in zwart-wit geschoten en ziet er goed uit.

avatar van mr rumson
Een pluspunt van deze western is dat hij in het geheel op locatie is opgenomen.
Het verhaal over een groep soldaten waarvan hun paarden worden gestolen door de Apaches.
Daarna moet de groep een flinke wandeling maken naar een fort om pas veilig te zijn .
En of dat nog niet genoeg is heeft de groep ook nog te maken met een luitenant die door gedraaid is.
Je zou zeggen dat dit genoeg moet zijn voor een boeiende western .
Helaas vond ik het allemaal wat tegenvallen .
Zo zien we niet echt dat de groep soldaten het zwaar hebben iets wat je wel mag verwachten als je in een zandbak loopt in de volle zon.
Een paar zweetdruppels en wat stoffige uniformen is dan toch wel het minste wat je mag verwachten.
Ook zitten er een paar scenes in die niet altijd logisch zijn .
Zoals een verkenner die die een stukje voor de rest uitloopt.
Als hij dan ongemerkt op een groep Apaches stuit neemt hij het heft in eigen hand en gaat in zijn eentje in de aanval met alle gevolgen van dien.
Normaal zou je de rest van de groep waarschuwen lijkt mij om samen in een verassing aanval te gaan.
Ook had men meer met de doorgedraaide luitenant moeten doen.
De actie die er in deze western te zien is zoals we gewend zijn uit westerns uit die tijd.
Kortom voor mij is het te matig om er drie sterren voor te geven .