Arráncame la Vida (2008)

Alternatieve titel: Tear This Heart Out

Mexico

geregisseerd door Roberto Sneider
met Ana Claudia Talancón, Daniel Giménez Cacho en José María de Tavira

Catalina is getrouwd met de machtige en veel oudere Andrés Ascencio. Hiermee vergroot ze haar wereld, maar verliest ze een stuk van haar vrijheid. Terwijl Andrés vreemdgaat en haar meer en meer negeert, wordt Catalina verliefd op de orkestleider Carlos.

Deze historische kroniek, losjes gebaseerd op het leven van de beruchte Mexicaanse generaal en gouverneur Maximino Ávila Camacho en diens vrouw Bárbara Margarita Richardi Romagnoli, was destijds (2008) de duurste filmproductie die ooit in Mexico gemaakt was.

Met op de achtergrond de turbulente, meedogenloze politieke strijd in Mexico in de jaren ‘30/begin jaren ’40, focust de film vooral op de spanningen binnen het huwelijk van een macho militair met grenzenloze politieke ambities (en een rokkenjager bovendien) en zijn vrouw, die problemen heeft met de brute wijze waarop haar man zijn doelen wil bereiken. Je moet beter thuis zijn in de Mexicaanse geschiedenis dan ik, om het verhaal goed te kunnen volgen. Maar de interactie tussen de drie hoofdpersonages en vooral de vertolking van Ana Claudia Talacón maken het niettemin tot een filmervaring, die alleszins de moeite waard is, mede dankzij de fraaie cinematografie en settings.