Yuki & Nina (2009)

Frankrijk / Japan

geregisseerd door Hippolyte Girardot en Nobuhiro Suwa
met Noë Sampy, Arielle Moutel en Hippolyte Girardot

Yuki, 9 jaar, verneemt dat haar ouders gaan scheiden. Yuki’s vader is een Fransman, haar moeder is een Japanse. Yuki moet mee met haar moeder naar Japan. Ze moet dan ook heel haar Parijse bestaan achter zich laten, inclusief haar beste vriendin Nina. Samen vinden ze allerlei listen uit om Yuki’s ouders terug bij elkaar te brengen. Uiteindelijk zien ze geen andere uitweg meer dan te vluchten. Met het bos als nieuwe bestemming.

avatar van danuz
Het einde van Yuki & Nina behoort wat mij betreft tot de mooiste ever (niveau Noami Kawase). Sowieso laat de mijmerende Aziatische blik zich goed naar Frankrijk vertalen (zie ook Le Voyage du Ballon Rouge).

avatar van J.T.O
Ik ben er niet zo enthousiast er over. De film was voor mij nogal langdradig en statisch. Veel langzame en lange scènes met een vast camerahoek met wat dialogen of wandelende kinderen. Ik kon van de beelden niet zo lang genieten als dat ik dat normaal doe bij zulke films. Er zaten wel een paar leuke verfrissende scènes in met wat leuk muziek, maar dat was het ook wel.

Allereerst verwachtte ik een drama film, maar de ontwikkelingen van de personages bleven heel vlak. Geen moraal, boodschap of wat dan ook, maar gewoon kijk in het leven van een kind die moet aanzien hoe haar ouders gaan scheiden. En dat letterlijk uitgesmeerd over een flinke tijdsduur. Daarnaast vind ik de uitwerking van emoties maar matig, dan ook al niet te spreken over de realiteit. Toen ik een zekere plotwending zag, dacht ik aan een feel-good film, dat viel flink tegen.

Uiteindelijk wat overblijft, is een drama film zonder drama en ergens blijft hangen van wat voor mij maar een statische saaie film is. Ik heb echter niet zoveel films gezien in deze trend, maar het is wel beetje te verlijken als in de Japanse films ‘’nobody knows’’, maar dan minder krachtig uitgewerkt.

avatar van niethie
Dat stuk in het bos, waar ze er samen ingaan en Yuki er dan in Japan weer uitkomt, geweldige gevonden! Verder heeft mijn voorganger, ondanks dat hij misschien wat te streng is, toch wel een punt: genoeg potentie maar het gaat allemaal nergens heen en het einde deed mij itt danuz maar weinig. Had een lief kinderfilmpje verwacht maar het was alles behalve dat, wel genoeg schattige momenten tussen de twee meisjes maar zeker geen makkelijke wegkijker, erg traag en niet bepaald meeslepend! Het feit dat ik nog half zat te slapen in de zaal, omdat ik voor de screening net een klein uurtje wakker was en nog amper had ontbeten, zal er ook wel aan meegeholpen hebben. Niet helemaal objectief dus, maar: (3*)

avatar van Baggerman
danuz schreef:
niveau Noami Kawase

Hah? Ook toevallig! Die bosrand waar Yuki in de film uitkomt vond ik prècies lijken op dat waar Shigeki en Machiko in 'The Mourning Forest' van Kawase ingaan!

Maar dat terzijde. Ik ben het met J.T.O. eens dat de film vaak wat te statisch en oninteressant is. De boel gaat slepen. De magische twist in het bos tilde voor mij de film toch nog wel naar een krappe voldoende. Helaas sleept de film aan het einde weer met een traag overbodig shot langs de rivier?

Ik denk dat dit regisseursduo dit verhaal ook en wellicht sterker in een korte film hadden kunnen vertellen!