De Stilte van het Naderen (2000)

3,21

Nederland / Belgiรซ
Drama / Romantiek

geregisseerd door Stephan Brenninkmeijer
met Elvira Out, Ronald Top en Daan Hugaert

Susan ter Horst is een succesvolle, jonge zakenvrouw die haar leven goed op orde heeft. Een goede baan en een vriend waarmee ze op het punt van trouwen staat. Wanneer ze tijdens een werkbezoek in België plotseling oog in oog staat met Jules Brasschaert, een berouwvolle moordenaar, die net vanuit de rechtbank wordt afgevoerd, raakt ze geïntrigeerd en in de war. Zonder direct aanwijsbare redenen zoekt ze contact met deze man, en wanneer hij vrij komt na zijn gratieverzoek, ontfermt zij zich over hem.

57 BERICHTEN 5 MENINGEN
geplaatst: 24 augustus 2007, 22:37 uur [permalink]
gotti schreef:
Wordt je niet echt vrolijk van lijkt me. Moet ik me ernstig zorgen maken en een andere opleiding kiezen? ๐Ÿ˜‰

Zeker niet... En ik ben nog steeds vrolijk hoor. Ik heb er alleen geen moeite mee dit soort dingen te vertellen. En drama wil ik het liefst niet maken naar de smaak van anderen. Dan maar geen stroom van opdrachten. Zit in ieder geval niet met mijn duimen te draaien.

geplaatst: 24 augustus 2007, 22:40 uur [permalink]

Vlees noch vis....

geplaatst: 24 augustus 2007, 23:20 uur [permalink]
Wouter schreef:

Vlees noch vis....

Ik wist dat die ch ergens moest zitten.

geplaatst: 15 oktober 2007, 18:16 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een mooie film.

Ik moest erg wennen aan het acteerwerk van Elvira Out, in de beginscenes vond ik haar erg ongeloofwaardig overkomen. Kleine dingen in het script zijn ook niet duidelijk of wat minder goed uitgewerkt, met name de reden waarom zij geintrigeerd raakt door Jules is me nog steeds niet helemaal duidelijk.

Wat ik zo aardig vond is dat hier voor een EO-film redelijk wat anti-religieuze teksten in voorkomen. 'Je verschuilt je achter je geloof', door Ton, of 'jij met je geloof, door Suzan. Wat is de reden achter de religie van Jules, Stephan? Was dat vanwege de EO die hier een zwaarwegende stem in had? Dit punt vond ik het interessantste van de film.

Bizar vond ik de uitbarsting van Suzan tegenover Jules op het einde. Was dat om hem uit te dagen of meende ze het echt? En dan daarna weer die ommeslag...Apart.

De sfeer door de hele film vond ik erg bijzonder. Een constante groen/blauw/grijze setting, zag er erg mooi uit allemaal.

geplaatst: 24 april 2008, 19:36 uur [permalink]
Een aardig voorbeeld over waar ik het eerder over had.

Zo was daar de scène waarin Susan naar de advocaat van Jules gaat.
In het oorspronkelijke script was het een wat 'saaie' scène.
Ik heb toen de scène qua setting en type 'advocaat' zo aangepast dat het me iig spannend leek.
Ze konden er moeilijk mee overweg.

Bekijk deze sequentie op www.brennfilm.com
Kies dan de eerste clip van "The silence of the soul".
Persoonlijk vind ik dat een zalige scène qua sfeer en cameravoering.

geplaatst: 22 mei 2008, 22:33 uur [permalink]
Ik heb 'm verhoogd naar 4,0*. Net een tweede keer bekeken en ben gewoon echt oprecht onder de indruk. Een heel stuk indrukwekkender dan Swingers. Schitterend.

robertus65
geplaatst: 10 september 2008, 17:11 uur [permalink]
๐Ÿ˜ Kon mij geen moment overtuigen. Ik vind het erg ongeloofwaardig allemaal en soms erg langdradig.

geplaatst: 10 september 2008, 22:44 uur [permalink]
Jouw lijstje van 2-sterren kan mij ook niet overtuigen. ๐Ÿ™‚

geplaatst: 11 september 2008, 13:44 uur [permalink]
robertus65 schreef:

Kan je dat wat nader toelichten?

robertus65
geplaatst: 11 september 2008, 23:20 uur [permalink]
Ik reageer over het algemeen niet op mensen die alleen maar reageren omdat ik er een andere mening op na houd dan hun, en het blijkbaar niet kunnen hebben, en daar weer op moeten reageren. Het wordt al snel een welles/nietes discussie. Maar Ik vind het verhaal erg ongeloofwaardig, als een succesvolle zakenvrouw die ook nog op het punt staat te trouwen, ineens haar leven op haar kop zet, omdat ze de ogen van die man, een gevangene, zo mooi vind en in de ban raakt van hem en zijn gedichten. Absurd gewoon, die man kreeg nooit bezoek en kon niemand, en nu met dat oogcontact, is zei totaal verblind door hem en alleen nog maar met die man bezig, zonder enkele reden. Kom op zeg, hier haak ik dus snel af. En bovendien viel de film snel in herhaling.

avatar van Stephan
geplaatst: 12 september 2008, 00:12 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De reden is geloof ik al halverwege de film duidelijk...
Je moet de vrouwen de kost geven die voor een gedetineerde vallen. Vrijwel altijd ligt er een andere reden achter dan alleen maar 'verliefd worden'.
Ze ziet in de ontmoeting met deze man een kans om met haar jeugdtrauma v.w.b. haar vader in het reine te komen. Haar schuldgevoel daarover kan ze bij Jules inlossen. Dat is ook de reden waarom ze uiteindelkijk niet met elkaar verder gaan omdat het niet een "eerlijke" relatie zou zijn. Overigens was het ook helemaal duidelijk waarom ze met haar verloofde brak, gezien de manier waarop hij reageerde en zijn ware gezicht liet zien.
Valt me wel een beetje tegen dat je dat niet door had.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst: 23 februari 2009, 18:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Interessant uitgangspunt, maar helaas laat de uitwerking te wensen over. De personages komen niet goed uit de verf en de meeste blijven gewoon oninteressant. Evenals het script. Vooral het gedeelte hoe het hoofdpersonage geïntrigeerd raakt wordt maar matig behandeld. Het leek net of er een belangrijk gedeelte uit de film ontbrak. Daarnaast wil het houterig acteren hier en daar het meeleven ook niet echt bevorderen. Vooral tijdens het eerste uur kabbelde het geheel voor mijn gevoel maar wat voort, er zat bar weinig fut in.

Het gaat op een gegeven moment gelukkig wat beter, vooral als de film het drama wat loslaat en meer lichte thriller- elementen krijgt. De uitbarsting tijdens de reconstructie in het bos en het moment waarop Susan Jules op het einde 'uitdaagt' waren prima geschoten en ook sterk geacteerd. Je krijgt ineens een hele andere Elvira Out te zien. Al met al bevat De Stilte van het Naderen (het blijft een schitterende titel, trouwens) een aantal prima momenten, maar denderend is het verder allemaal niet.

2 sterren.

geplaatst: 23 februari 2009, 18:51 uur [permalink]
Chainsaw schreef:
Interessant uitgangspunt, maar helaas laat de uitwerking te wensen over. De personages komen niet goed uit de verf en de meeste blijven gewoon oninteressant. Evenals het script. Vooral het gedeelte hoe het hoofdpersonage geïntrigeerd raakt wordt maar matig behandeld.Het leek net of er een belangrijk gedeelte uit de film ontbrak.

Ik vraag me af hoe je dat gedeelte had kunnen uitwerken. Valt zoiets wel uit te leggen? En, nu we het woord toch gebruiken: zou het dan niet te uitleggerig worden? Ik neem wat dat betreft toch graag genoegen met de woorden van Jules: 'U en ik hadden een moment samen.' Als een gevoel dat je niet meer los laat.

Misschien kwam dat om dat de personages van die suffe carriere-dertigers zijn? Het verhaal kabbelt inderdaad voort, maar ik verwacht bij een film als deze geen spectaculaire ontwikkelingen. Voortkabbelen ervaar ik hier als erg positief.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst: 23 februari 2009, 20:23 uur [permalink]
BlueJudaskiss schreef:

Klopt dat het allemaal niet teveel uitgelegd moet worden, maar dit element was wel zo essentieel voor de film (en voor het meeleven met de karakters) dat het wat beter uitgewerkt mocht worden. Het was nu bijna één shot en 'het moment' was geweest. En goede uitleg waarom ontbrak helemaal. Dat had, zeker omdat je later in de film wat meer met de hoofdpersoon gaat meeleven, beter gekund.

Er zit ook wel een verschil in 'spectaculaire ontwikkelingen' en gewoon puur oninteressant gedoe. De personages raakten me (zeker het eerste uur) totaal niet en de nadruk lag teveel op dingen die helemaal niet zo interessant waren. Pas na een goed uurtje ging de film wat de goede kant op en daar had de film wat mij betreft meer op mogen focussen.

geplaatst: 31 maart 2009, 12:12 uur [permalink]
Elvira Out speelt zeer goed en is meer dan alleen mooi.

avatar van Verhoeven
geplaatst: 18 april 2009, 20:16 uur [permalink]
Stephan waarom geef je eigen film vijf sterren? Is die écht zo perfect? Heb ik iets gemist?

Of ben je nietzo kritische tegenover je eigen film. ๐Ÿ˜‰

geplaatst: 18 april 2009, 20:56 uur [permalink]
Ik ken weinig Nederlandse films waarbij de decoupage en cameravoering zo feilloos is als in deze film... dat klopt. ๐Ÿ™‚
En het spel is over de hele linie ook dik in orde, met Daan en Ronald als grote uitschieters.

avatar van Verhoeven
geplaatst: 20 april 2009, 14:39 uur [permalink]
Vijf sterren geef je toch alleen aan de ''perfecte'' film. En u beweerd dat u dat gemaakt heeft...?

geplaatst: 20 april 2009, 15:56 uur [permalink]
Ik denk dat je je hier niet zo over moet opwinden. ๐Ÿ™‚

geplaatst: 21 april 2009, 00:30 uur [permalink]
Ik zou het raar vinden als je het niet deed, die 5*.

avatar van The One Ring
geplaatst: 30 april 2009, 16:30 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie titel, matige film.

Persoonlijk pakte de film me nauwelijks, waarschijnlijk omdat het allemaal wat te stijfjes en wellicht ook te formeel is. De karakters komen dan ook nooit echt tot leven. Ondanks degelijk acteerwerk zitten ze vast aan een script waarvan de dialogen en plotwendingen wat te bedacht aanvoelen. Het camerawerk, de montage en de muziek hebben een zelfde probleem: prima vakwerk, maar vaak net niet passend bij de scène. Zo lijkt de muziek vaak dramatischer dan wat er op het scherm te zien is. Alles is niet lekker op elkaar afgestemd. Die moordreconstructiescène is goed gevonden, maar qua uitwerking vond ik het door bovenstaande redenen totaal niet werken en zelfs ongeloofwaardig. Tegen het einde aan komen er wat aardige thrillerelementjes bij kijken, maar het einde mist dan weer aan kracht.

avatar van the new guy

geplaatst: 5 januari 2011, 15:04 uur [permalink]
gotti schreef:
Ik zou het raar vinden als je het niet deed, die 5*.

Waarom? Je kunt zeggen dat je naar je (financiele) mogelijkheden de best mogelijk film hebt gemaakt. Dat wil niet zeggen dat de film 5 sterren waard is. Als je altijd honderd procent tevreden bent over je eigen prestaties zul je ook nooit een betere film maken.

avatar van Jessen0wnt

geplaatst: 25 januari 2011, 22:10 uur [permalink]
Je kan jezelf toch elke keer overtreffen? Daarnaast is het niet zo dat je maar 1 film 5 sterren mag geven, zou het juist apart vinden als je je film minder beoordeelt. Een film is wel een soort statement/mening wat je biedt, en dat is niet te oordelen of te weerleggen als de ''maker'' zich er niet 100% happy bij voelt.

avatar van Legan
geplaatst: 7 februari 2012, 20:19 uur [permalink]
Puur op basis van de titel (en dit soort titels doen hen meestal goed) verwacht je een sfeervolle film en wat dat betreft is Brenninkmeijer daar prima in geslaagd. Want sfeer heeft het zeker.

De Stilte van het Naderen weet constant te intrigeren terwijl het dat gevoel van spanning ook goed op de kijker weet over te brengen. Maar tegelijkertijd is dit ook een min. De spanningsboog is namelijk veel te lang terwijl er ook te vaak teveel 'spannende' (had trouwens "agressiever" mogen zijn) muziek aanwezig is zonder dat daar een noodzaak voor is.

Verder een nogal onevenwichtig verhaal met rare beslissingen c.q. ontwikkelingen en met een toch wel tegenvallende cast. Er wordt houterig, geforceerd en onwennig geacteerd waarbij ik het gevoel krijg dat men teveel opgesloten zit in een bepaald keurslijf met een totaal gebrek aan bewegingsvrijheid is. En vooral dit laatste is jammer want een intrigerende film is het wel.

avatar van Uzza_Sparta

geplaatst: 21 juni 2012, 15:59 uur [permalink]
vraagje?

waarom staat bij deze film:
"De film wint in 2001 in de Verenigde Staten de Golden Crown Award op het ICVM festival in Atlanta voor beste buitenlandse film"

Stephan Brenninkmeijer - Beeld en Geluid wiki - beeldengeluidwiki.nl

terwijl op de website van de ICVM festival, begint het pas vanaf 2005?

Past Winners - icvm.com

๐Ÿ™„

geplaatst: 21 juni 2012, 17:07 uur [permalink]
Uzza_Sparta schreef:
vraagje?

waarom staat bij deze film:

Stephan Brenninkmeijer - Beeld en Geluid wiki - beeldengeluidwiki.nl

terwijl op de website van de ICVM festival, begint het pas vanaf 2005?

Past Winners - icvm.com

๐Ÿ™„

Dat moet je aan de website van ICVM vragen.
Je kunt ook de EO bellen als je denkt dat het zaakje stinkt natuurlijk ๐Ÿ™‚

Of gewoon iets verder kijken...