Salata Baladi (2007)

Alternatieve titels: Salad House | Salade Maison

Egypte / Zwitserland / Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Nadia Kamel

Ze wonen in Egypte, maar filmmaakster Nadia Kamel vindt haar familie net een 'salade van 't huis': een vrolijke en opmerkelijke mengelmoes van nationaliteiten en religies. Haar moeder Mary doet haar levensverhaal uit de doeken als dochter van een joodse vader en een Italiaans-katholieke moeder. Zelf treedt Mary over naar de Islam om met een Moslim te trouwen. Ze neemt kleinzoon Nabil en dochter Nadia op familiebezoek mee naar Italië. Ook besluit ze naar Israël te reizen om haar nichtjes op te zoeken die ze vijftig jaar niet heeft gezien. Hun familiegeschiedenis verbeeldt een vaak onderbelicht stuk geschiedenis. De spontane en onbevangen vragen die kleinzoon Nabil aan zijn oma stelt verduidelijken de complexe ontwikkelingen rondom verschillende landsgrenzen en migratiestromen in de loop van de vorige eeuw. Er worden in Salata Baladi veel talen gesproken, maar de communicatie tussen de familieleden straalt warmte en tolerantie uit. Familiebanden blijken sterker dan ideologieën en vooroordelen.