La Table Tournante (1988)

Alternatieve titel: Turning Table

Frankrijk
Animatie

geregisseerd door Paul Grimault en Jacques Demy
met Paul Grimault, Anouk Aimée en de stem van Lionel Charpy

Vanuit de montagetafel geeft de cineast uitleg over één van zijn kleine animatiefiguren, een clown, hoe deze werd gecreëerd, en laat hem de andere figuren ontdekken via een caleidoscopisch verhaal afkomstig van zijn verbeeldingskracht, waarbij mensen en animatiefiguren elkaar ontmoeten en dolle avonturen beleven.

Wat zie ik hierboven . Uit welk nachtasiel hebben ze die 4 gehaald ?.
Goed, snel over naar iets vrolijkers en beter uitziends, een Demy-Grimault klassieker met hier welgeteld 0 stemmen. Dat is vreemd, aangezien de Grimault klassieker LRELO hier tig stemmen heeft. We moeten het hier ook stellen zonder diepgravende analyses a la oubollig of visueel pover... .De kiddie-community zal toch wel bekend zijn met het feit dat die Girault wordt genoemd als inspiratiebron van de Ghibli's.
Daarover hoef ik u verder niets te vertellen, rest ons de bijdrage van Demy. Welnu, dat is niet veel meer dan een intiem portretje van de hoogbejaarde Girault aan- verrassend- zijn tekentafel die behalve van de filmcrew ook gezelschap heeft van een geinig cartoonfiguurtje, en wel dat ventje dat we op de poster het meest vooraan zien afgebeeld. tegen het eind pas komt Anouk nog opdraven- echt en niet als cartoonfiguur bedoel ik - die samen met allerlei andere animatiefiguurtjes die we ook op de poster zien gaat kijken naar le petit soldat, een kortfilm die ong. de laatste 20 minuten in beslag neemt. Het Demy materiaal is trouwens in zijn geheel goed voor opgeteld misschien 15 minuten speelduur, de rest bestaat uit de integrale kortfilmproductie van Girault minus zijn bekende langfilm die u heeft gezien.
Dat echte mensen- meet- cartoonfiguren procede uit het analoge tijdperk doet natuurlijk sterk aan Woger Wabbit denken, al kwam die dacht ik eerder.

avatar van Mac Hammer Fan
pippo il buffone schreef:
Wat zie ik hierboven . Uit welk nachtasiel hebben ze die 4 gehaald ?.

Kun je even uitleggen wat je daarmee bedoelt?
Ik heb die film niet gezien maar de synopsis destijds hiervan gehaald:
La Table tournante - film 1988 - AlloCiné - allocine.fr

Is daar misschien iets mis mee?