menu

Un Homme de Trop (1967)

Alternatieve titels: Il 13º Uomo | Shock Troops

mijn stem
3,50 (5)
5 stemmen

Frankrijk / Italië
Drama / Thriller
110 minuten

geregisseerd door Costa-Gavras
met Charles Vanel, Bruno Cremer en Michel Piccoli

Cévennes in 1943. Een verzetsgroep onder leiding van Cazal bevrijdt twaalf ter dood veroordeelden uit de gevangenis, maar er blijkt er één meer te zijn die misschien wel een verrader is die zo in de ondergrondse wil infiltreren. Tot wanneer men zich over zijn lot uitspreekt, blijft de man verbonden met het leven van het commando. Iedereen begluurt hem, houdt hem in het oog, maar niemand slaagt erin de persoonlijkheid van de verdachte man te doorgronden. Hij is erg nuttig, verzorgt de gewonden en herstelt vrachtwagens. Maar is de zwijgzame man wel te vertrouwen?

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=OA5xtvIgiUs

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
3,5
Tweede film van Costa Gavras gefilmd in de Cévennes. Nog niet volledig politiek getint maar na "Compartiment Tueurs" toch een verdere stap in die richting in deze "Un Homme de trop" over de verzetsbeweging tijdens WO II die ook de Franse gendarmerie (het Vichy-regime plaatste deze instantie niet in een goed daglicht) niet ontzag en zich in geld en wapens bevoorraadde waar het maar kon.
Erg vif deze Maquis-groep, bestaande uit toch weeral een sterke cast met Franse toppers, met bijvoorbeeld een Jean-Claude Brialy in een voor hem ongewone rol (de charmeur wordt harde strijder), Bruno Cremer als de geroutineerde leider en Michel Piccoli als "de man teveel".
Costa Gavras zou later in een interview verklaard hebben dat het bescheiden succes dat de film te beurt viel mogelijks te wijten was aan de neutrale houding - geen weerstander, geen collaborateur - van het personage van Piccoli, wat de film minder excitant maakte.
Veel actie dus, en over en weer gepraat onder de verrzetstrijders, doorgaans verschillend van denken.
Een bruusk einde met een slotshot dat schrijnend de uitzichtloze positie van de mens in oorlogstijd suggereert.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:40 uur

geplaatst: vandaag om 22:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.