Un Homme de Trop (1967)

Frankrijk / Italië
Drama / Thriller

geregisseerd door Costa-Gavras
met Charles Vanel, Bruno Cremer en Michel Piccoli

Cévennes in 1943. Een verzetsgroep onder leiding van Cazal bevrijdt twaalf ter dood veroordeelden uit de gevangenis, maar er blijkt er één meer te zijn die misschien wel een verrader is die zo in de ondergrondse wil infiltreren. Tot wanneer men zich over zijn lot uitspreekt, blijft de man verbonden met het leven van het commando. Iedereen begluurt hem, houdt hem in het oog, maar niemand slaagt erin de persoonlijkheid van de verdachte man te doorgronden. Hij is erg nuttig, verzorgt de gewonden en herstelt vrachtwagens. Maar is de zwijgzame man wel te vertrouwen?

Tweede film van Costa Gavras gefilmd in de Cévennes. Nog niet volledig politiek getint maar na "Compartiment Tueurs" toch een verdere stap in die richting in deze "Un Homme de trop" over de verzetsbeweging tijdens WO II die ook de Franse gendarmerie (het Vichy-regime plaatste deze instantie niet in een goed daglicht) niet ontzag en zich in geld en wapens bevoorraadde waar het maar kon.
Erg vif deze Maquis-groep, bestaande uit toch weeral een sterke cast met Franse toppers, met bijvoorbeeld een Jean-Claude Brialy in een voor hem ongewone rol (de charmeur wordt harde strijder), Bruno Cremer als de geroutineerde leider en Michel Piccoli als "de man teveel".
Costa Gavras zou later in een interview verklaard hebben dat het bescheiden succes dat de film te beurt viel mogelijks te wijten was aan de neutrale houding - geen weerstander, geen collaborateur - van het personage van Piccoli, wat de film minder excitant maakte.
Veel actie dus, en over en weer gepraat onder de verrzetstrijders, doorgaans verschillend van denken.
Een bruusk einde met een slotshot dat schrijnend de uitzichtloze positie van de mens in oorlogstijd suggereert.