A Man Called Gannon (1968)

1 stem

Western

geregisseerd door James Goldstone
met Anthony Franciosa, Michael Sarrazin en Judi West

Gannon zwerft over de vlakten van Kansas en gaat als het even kan alle problemen uit de weg. De problemen hebben echter de neiging hem altijd op te zoeken. Op zijn weg pikt Gannon een jonge knaap op die uit het oosten komt en hij leert de knaap om te gaan met de lasso en wat er voor nodig is om een veedrijver te worden. De twee raken in conflict met de weduwe Beth die haar land wil afschermen met prikkeldraad, zodat het vee niet kan afdwalen.

avatar van Brix
Een nogal rammelende remake van "Man Without A Star".

Franciosa is een vreemde keuze voor de rol van cowboy.
Hij doet zijn best, lijkt ook plezier aan de rol te beleven, ziet er ook niet verkeerd uit, draagt de juiste outfit, maar toch..
Het voelt alsof hij niet thuishoort in een western (en klinkt er ook niet naar)
Ik moet wel eraan toevoegen dat hij een aantal sterke vuistgevecht scènes heeft.
Die zien er echt uit.

Hij doet ook geforceerd vrolijk aan.
Gelukkig barst hij niet echt in zingen uit, zoals Kirk Douglas in de originele versie.
Helaas doet de zanger die we doorheen de film telkens weer horen dat wel.
Jammer genoeg klinken die liedjes erg sixties pop-achtig, anders was het wat verteerbaarder geweest.
Rampzalig slecht is het echter ook niet.

Sarrazin overtuigt al iets meer, in de rol van groentje dat de kneepjes van het veedrijversvak (en het omgaan met een wapen) leert van Gannon.

De beste rol vind ik echter die van de prachtige Susan Oliver (Matty, een prostituee) die mij altijd al boeide.
Een mooie verschijning, maar ook een zeer goede actrice.

Ook John Anderson speelt sterk, en verrassend vind ik David Sheiner als Sheriff.
Beide acteurs hebben een aantal goede scènes.

Samengevat: een onnodige remake, onevenwichtig, maar met een aantal aardige scènes.