Fighting Man of the Plains (1949)

Western / Actie

geregisseerd door Edwin L. Marin
met Randolph Scott, Bill Williams en Victor Jory

Lawrence (Kansas), Augustus, 1863. Jim Dancer, op zoek naar de moordenaar van zijn broer, sluit zich aan bij de bende van Quantrell. Yancey, één van de bendeleden, is de grootste reden voor de reputatie en slechte naam van de bende. Yancey maakt kennis met Evelyn Slocum en hij vertelt Dancer dat Evelyns vader verantwoordelijk is voor de dood van Dancers broer. Dancer wreekt zich en doodt Slocum. De werkelijke dader is echter Bert Slucom, zijn broer. Wanneer de burgeroorlog in 1865 ten einde loopt, wordt Dancer een man op de vlucht, achtervolgt door Slocum en George Cummings, een detective van het Pleasanton agentschap. Dancer wordt gepakt en komt er dan pas achter dat hij de verkeerde man heeft gedood. Bij de oversteek van een rivier raakt Cummings dodelijk verongelukt. Als ze gevonden worden neemt Dancer de identiteit aan van Cummings. Door samenloop van omstandigheden wordt hij benoemd tot Marshal in het stadje Lanyard. Maar Bert Slocum zit nog steeds achter hem aan en ook een paar mensen in Lanyard zijn niet echt blij met de nieuwe Marshal.

avatar van Jan met de pet
Deze had ik nog nooit gezien, best aardige western die lekker wegkijkt, simpel verhaal geef net een voldoende:3,0

avatar van madmax1
Als liefhebber van het genre, grijp je wel eens terug op een oudere western.
Randolph Scott bijna even bekend als John Wayne ,staat altijd garant voor een degelijke
western Fighting Man of the Plains beschouw ik als een van de betere.
Echter met de opkomst van de kleurfilm ,verdwijnt hier in deze het grimmige
effect van de zwart wit B westerns beelden.

Een ouwere Randolph Scott western. Nog in zwart/wit. In de V.S. was hij in de jaren vijftig
minstens zo populair als John Wayne. Een vrij matige acteur, altijd een beetje houterig,
maar toch heeft hij iets wat pas na het kijken van meerdere films van hem je waardering
voor zijn aanwezigheid doet groeien. Een onverstoorbare kalmte, en ook een karakteristieke,
herkenbare stem. Vond deze een van zijn mindere.