Kujaku Ô (1988)

Hongkong / Japan
Fantasy

geregisseerd door Ngai Choi Lam en Biao Yuen
met Biao Yuen, Gloria Yip en Hiroshi Mikami

De heks Raga gebruikt Ashura, de dochter van de hellekoning, om de poorten van de hel te openen en het is aan twee monniken om haar te stoppen. Lucky Fruit uit Japan en Peacock uit Tibet zijn de enige die de juiste magie hebben om het tegen de hel op te nemen.

Cool.

Een nogal onbekende film zo blijkt, maar ik kon deze maffe mix van martial arts, fantasy en horror wel smaken. Niet de meest evenwichtige film, de film zwalpt af en toe een beetje onbeholpen tussen verschillende genres in, maar tussen de wat meer twijfelachtige momenten zitten ruwe genre hoogtepunten.

Zeker de horror elementen komen erg goed uit de verf. Maffe monsters, degelijke effecten en aardig vormgegeven. Het zijn memorabele scenes die er sterk bovenuit springen. Wel allemaal behoorlijk cheesy, je hoeft ook zeker niks engs te verwachten, maar wél erg vermakelijk.

Verder ook leuk om Yuen en Liu weer een keertje bezig te zien, toch zeker niet de minste acteurs. Het is allemaal redelijk cult en kitsch in deze film, maar dat was eigenlijk wel te verwachten met zulke regisseurs achter de camera. Story of Ricky vond ik nooit echt veel, maar misschien moet ik Lam toch nog een extra kans geven, want dit smaakt wel naar meer.