Fame (2009)

Muziek / Drama
107 minuten / 123 minuten (extended version)

geregisseerd door Kevin Tancharoen
met Paul McGill, Kay Panabaker en Anna Maria Perez de Tagle

Remake van de gelijknamige film uit de jaren tachtig. We volgen de belevenissen van een diverse groep studenten aan de New York Academy of Performing Arts. Ondanks hun verschillende achtergronden en karakters hebben ze één ding gemeen: hun fanatieke drang om beroemd te worden in de muziek of dans.

Gister deze film op film1 gezien en ik moet zeggen dat het nog niet eens zo slecht was. Wat ik niet snap is dat sommige mensen deze film een rate gaan geven vergeleken met de oude Fame. Persoonlijk vond ik het leuk om te zien dat ook jonge mensen een goede film kunnen bouwen, niet zoals High School Musical ofzo. Kort gezegd, vermakelijke film voor een weekendje, leuke cast.

EDIT: dat er niet zo'n super verhaal achter zat moet ik het mee eens zijn, maar daar heb ik totaal niet op gelet bij deze film. Ik lette meer op het talent in deze film.

Ik heb het origineel nooit gezien, maar het kan echt niet slechter zijn dan deze remake. Ik vond het echt een saaie bedoening. Ook de dans, zang etc kon me totaal niet boeien. De scènes vormden geen geheel. Er waren stukken in de film waarbij ik me afvroeg wat die in de film deden.

avatar van Rickmans
Tja... Kijkt lekker makkelijk weg, dat wel.
Is niet echt hoogstaand, maar heb me ook niet verveeld hoor.

avatar van david bohm
Slechte film met tenenkrommende dialogen 'Mum I wanna be famous' of een ventje die op film Bach even mag afzeiken. Publiek wat dit soort films aanspreekt heeft nog nooit gehoord van één van de grootste musici aller tijden dus stukje heiligschennis wordt nauwelijks opgemerkt.
De hele film is een slecht uitgevoerde oefening in het afleveren van clichés. Strenge leraren, vervelende ouders, leerlingen met een verhaal. En het draait allemaal om gevoel hè. 'I wanna now how you felt' vervolgens wordt de leerling voor de hele klas uitgemaakt voor lafaard omdat hij ergens niet over wil praten. De muziek spreekt me ook niet aan, veels te melodramatisch met walgelijke teksten.
Bagger.
½ musicalsterretje

avatar van TimZor
Best leuk om een keer gezien te hebben. Al is het zeker geen voldoende. Dacht eerst aan 2 maar geef voordeel van de twijfel en een 2,5 !

film gisteren gekocht en bekeken. wat heb ik daar spijt van seg..
het is allemaal niet geloofwaardig. de muziek trekt op niet veel en er wordt ook niet geacteerd.
er wordt hier gezegd dat deze niet kan tippen aan het origineel, maar die vond ik al even slecht.
er had meer in kunnen zitten. wat meer show. jammer..

avatar van Dennis Evahi
Teleurstellende film. Onnodige re-make ook. Ik denk dan...bedenk zelf eens wat dan een re-make te maken.

avatar van TomaskeX
VEEEEEL beter dan het oersaaie origineel! Geweldige, en een realistische film. Goed acteerwerk en veel talent

avatar van Stijn89
Toch wel beter dan de originele, die ik bekeken had na het zien van de musical.

avatar van soom
Best wel mooi, dit. Kay Panabaker is leuk genoeg, Naturi Naughton is ook goed genoeg, die 2 zijn me na al die tijd het meest bijgebleven, eigenlijk (heb 'm meerdere keren gezien, namelijk). Genoeg om van te genieten, leuk gespeeld en mooie liedjes. Irene Cara met het beroemde Fame liedje is wel leuk, maar de modernere versie is ook niet verkeerd natuurlijk, echt niet.

avatar van TomaskeX
Blijft erg goed, ook een inspirerende film vind ik, ook omdat ik stiekem zelf zo'n dromen koester ^^
Terwijl ik eerst vond dat de film erg realistisch was, enk ik nu juist het tegenovergestelde. Zo'n school kost stukken van mensen, vaak 10,000 dollar of meer per jaar. Veel studenten in de film zijn erg arm en zouden een toegang nooit kunnen betalen.

Mijn echtgenote en ik vroegen ons na het kijken af: what was the point? What was the story?

Dick2008
Aanvankelijk begint de film vrij leuk, met allerlei ambitieuze, kunstzinnige jonge mensen en met variatie in voordrachten, muziek en dans. Maar ik raakte op gegeven moment wel de draad kwijt. En het grootste nadeel is de matige regie en de flinterdunne verhaallijn. En de film komt erg documentaire-achtige over wat aan de ene kant realistisch overkomt maar aan de andere kant maakt dit een rommelige indruk en krijg je geen goede band met de jonge acteurs. De leraren vind ik ook nogal vreemd.
Later krijgt de film wel weer wat meer de structuur terug zoals hij begint. De weg naar roem is niet gemakkelijk en kiezen ze vaak een andere weg dan dat waar ze eerst voor hebben gekozen tot ongenoegen van hun ouders.
Erg wisselvallig film vooral het middengedeelte. Er zitten wel een aantal mooie dans- en muziekgedeelten in. En het pluspunt is dat die performances vaak allemaal niet zo lang duren. Dat is wel anders het geval met die oude musicals/dansfilms. (Hoe Fame uit 1980 is weet ik verder niet, leek me destijds al niks, al dat aerobic-achtige ge-dans). Het is een MGM/United Artists samenwerking. Hij had beter kunnen zijn, ja jammer dit, maar toch ook verre van slecht. Ik had inderdaad vaak het gevoel waar ik nou naar zat te kijken, wat ik op zich geen punt vind, al is het wel een wat nietszeggende film, zo komt hij over en aangepast aan deze tijd. 4.0/3.0

Mooie film over een school voor artiesten, zang, dans en muziek.
Het is niet echt louter en alleen een dansfilm, zoals we dat kennen van 'Step-up', maar meer algemeen.
Toch is het dansen een hoofdthema in de film.
Maar ik heb van de prent in zijn geheel genoten, emotioneel ook, hoe ouder ik wordt hoe meer ik daar uiting aan geef.
Maar dat zal me een zorg wezen, het betekent alleen dat de film indruk op me heeft gemaakt, en zo hoort het !!
Let op de kleine rol van Howard Gutman, die we in België goed kennen als de voormalige Amerikaanse ambassadeur !!