Gitarrmongot (2004)

Alternatieve titel: The Guitar Mongoloid

Zweden

geregisseerd door Ruben Östlund
met Erik Rutström, Ola Sandstig en Britt-Marie Andersson

Een jongen met een lichte vorm van het syndroom van Down wil overal en altijd maar gitaar spelen. Een groepje jongeren botvieren hun frustraties op fietsen. Twee mannen in een keuken proberen een derde man te overtuigen om mee te doen aan een spelletje Russisch roulette. Een greep uit verschillende levens, die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, behalve dat iedereen op zijn eigen eilandje leeft en met handen en voeten door een leeg bestaan probeert te sluizen.

avatar van Kraay
Hebbe hebbe hebbe!

avatar van Lexcoaster
Klinkt interessant eerlijk gezegt.

avatar van Artkramer
Zelfde stijl als De Ofrivilliga, maar vond hem persoonlijk minder sterk.

avatar van timmienoelie
Nu ook Östlunds langspeelfilm debuut gezien. Wel geinig hier en daar, maar nog lang niet zo groots als wat komen gaat. Had eigenlijk ook meer het gevoel naar een Roy Andersson film te kijken, iets losser ook.

Voila. Nog wat kortfilms, en we zijn rond. Kan het nog steeds niet geloven dat Ostlund gisteren gewonnen heeft. Eindelijk weer eens een palm waar ik reikhalzend naar uitkijk! (van 2014 geleden)