ad

Alternatieve titel: Emilienne & Nicole

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Guy Casaril

Met onder meer: Betty Mars, Pierre Oudrey en Nathalie Guérin

IMDb beoordeling: 4,9 (155)

Over Emilienne

Een studente in de kunstgeschiedenis wordt verliefd op de vrouw van haar docent. Aan de aanvankelijke driehoeksverhouding komt een eind door de jaloezie van het meisje op de verstandhouding tussen de echtgenoten. Nadat zij een zoon heeft gebaard, herstelt de verhouding zich weer.

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Wat zie ik, nog geen stemmen voor deze lesbo klassieker ?

Uiterst vermakelijke typisch Franse would be arthouse pulp over een studente die uiteraard eerst een neuk- praat- neuk relatie begint met haar professor, en het vervolgens wel grappig vindt om ook iets te beginnen met diens vrouw, een blonde GILF.Ze vertelt dat mens er wel bij dat ze een vriendje heeft, dat dit vriendje haar echtgenoot is verzwijgt ze, terwijl manlief wel degelijk op de hoogte is en zich reeds verkneukelt op stomende triootjes. Alle ingredienten zijn aanwezig voor een Tiroler klucht, en au fond is het dat ook, al gaat de film halverwege de arthouse toer op met een zgn. serieuze analyse van de gevoelens der protagonisten, die door de onhandige pretenties ervan juist nog meer op de lachspieren werkt dan een regelrechte farce zou doen.

Hardcore lesbo sex zit er niet in, gelukkig maar want we weten hoe de haarmode toen was. Bovendien vond ik dat studentje met haar schapenkrullen niet echt lekker.

Ronduit briljant was de sequentie in een lesbo bordeel waar de clientes worden gebeft door Deense Doggen en niet onaardig was het uitstapje naar een Bretonse mystieke bi-sekte.

Totale trash allemaal, maar uiterst amusant .

avatar van Fransman

Fransman

Lekker Frans. Lekker jaren zeventig. Lekker ouderwets. Maar zeker geen slecht gemaakte film. Gaat in feite over een menage à trois, zoals de Fransen dat zo mooi noemen. Daar zouden filmers in deze tijd zich niet meer aan wagen, als te ongeloofwaardig. Moet kunnen, vonden ze toen, toen er nog driftig met relatievormen werd geëxperimenteerd. Zelfs in Frankrijk kennelijk

De film wordt gelukkig niet doodgeluld, zoals met veel Franse films uit die jaren (en helaas ook uit latere jaren) het geval was. Het gaat om een echtpaar dat gelukkig getrouwd is. Maar zij mist wat en hij rommelt lekker met een studente. Deze juffrouw eet graag van twee walletjes en verleidt de vrouw van haar minnaar, zonder aan haar te vertellen dat ze een verhouding heeft met haar man. Er bloeit wat moois op tussen die twee en het wordt nog leuker als de vrouw van het echtpaar voorstelt dat ze maar bij hen in moet trekken. Dat ziet de man ook wel zitten, al is hij ook wel een beetje jaloers. Zo'n driehoeksrelatie is vragen om moeilijkheden natuurlijk, en die komen er ook. Maar het vervolg is minder zwaar en moralistisch dan je zou verwachten.

Hoe het allemaal verloopt ga ik niet vertellen. Alleen dat het meisje geen zin heeft in een rol in de bijwagen en de rollen handig omdraait. Verder gebeurt er best een hoop, het tempo is niet traag en er is ook wel wat bloot. Net als pippo il buffone vond ik die krullenbol als de vriendin (Nathalie Guérin) niet erg aantrekkelijk. Betty Mars als de vrouw vond ik een ijskonijn en Pierre Oudrey als de overspelige echtgenoot ook weinig innemend.

Het is overigens meer een relatiefilm, dan een 'lesbische' of vrouwenfilm. Misschien ook de oorzaak dat hij in de vergetelheid is geraakt, want relatiefilms waren er vele. Hij wordt vooral herinnerd als de film met de beffende Deense Dog. Trouwens, nooit geweten dat er bordelen voor lesbische vrouwen waren. En in die Bretonse secte liep ook leuk snoepgoed rond. Had ik best wat langer willen verwijlen...