Vivere in Pace (1947)

Italië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Luigi Zampa
met Aldo Fabrizi, Gar Moore en Mirella Monti

Het leven van de bewoners van een afgelegen Italiaans dorpje verandert voorgoed, als twee Amerikaanse G.I.'s uitbreken uit een Duits gevangenis kamp en zich verbergen in de stad. De vluchtelingen worden opgevangen door een lokale familie. Deze familie wil ze beschermen maar vrezen voor een Duitse vergelding. Wanneer een jonge Duitse officier in de stad komt, neemt de spanning toe.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor deze neo-realistische klassieker van Zampa met Fabrizi en Johnny (sic ) Kitzmiller ?
Ietwat völkisch angehauchte film met een lach, een thrill , een traan en een voice-over geset in een boerendorpje waar iedereen mekaar kent en van mekaar houdt, er loopt wel een boze fasjist rond maar die is eerder koddig. Fabrizi is een soort dorpsoudste en het gehucht rolt door fasjisme en oorlog heen, met als enig teken van de calamiteiten op wereldschaal de aanwezigheid van een dikke Teutoonse Vater en Feldwebel- beslist geen jonge officier- een schat van een man die alleen zoals de meeste van zijn soortgenoten een neiging heeft tot brallerigheid wanneer hij bezopen is, en dat is hij vrijwel altijd.
Dan verschijnen de ontsnapte GI's Moore en Kitzmiller ten tonele en wordt het dorp oorlogsterrein, al blijft het nog lang kluchtig met als toppunt de sequentie waarin een bezopen Kitzmiller stereotypen mag bevestigen, want uiteraard speelt hij wanneer hij lam is bij voorkeur jazz op trompet en gaat hij tekeer als een wilde.
Dan volgt een wat meer serieuze episode als de oorlog het dorp definitief bereikt, maar de boodschap is uiteindelijk die van de restauratie en de triomf van de burgerlijk-humanitaire waarden.
Muziek van Nino Rota.