Fataal (2016)
Genre: Drama
Speelduur: 95 minuten
Alternatieve titel: Fatal
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Jesse Bleekemolen
Met onder meer: Jeffrey Hamilton, Priscilla Knetemann en Harry Piekema
IMDb beoordeling:
6,0 (79)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 3 november 2016
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Google Play
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot Fataal
Milan (Jeffrey Hamilton) en Sophie (Priscilla Knetemann) zijn twee jonge mensen in de bloei van hun bestaan. Milan is een dromer en een van die dromen gaat hij realiseren; hij opent een dance-club met een groot feest. Maar op een avond worden er drie jongens uit de Jacquarts verwijderd. Ze hebben zowel personeel als bezoekers lastig gevallen. Al snel zinnen de drie op wraak en als op een ochtend Milan naar zijn auto loopt, wachten ze hem op en slaan ze hem volledig in elkaar. Als hij later in het ziekenhuis bijkomt, weet hij dat hij nooit meer zal lopen. Maar niet alleen dat... Langzaam maar zeker ziet hij hoe niet alleen zijn eigen wereldje ineenstort maar ook dat van de dierbare mensen om hem heen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,0 / 79)
- Trailer (YouTube)
- Google Play: € 6,99 / huur € 2,99
- Huur op Pathé Thuis vanaf € 2,99
- Kijk op Videoland
Social Media
Acteurs en actrices
Milan van Zalinghe
Sophie Halder
Maarten Halder
Lotte Halder
Mr. van Zalinghe
Ferhane Mohammed
Lies de Vries
Bas Cevik
Ylias Tumär
Daniel Mees
Video's en trailers
Reviews & comments

kappeuter (crew films)
-
- 68712 berichten
- 5482 stemmen
Jesse (17) maakt een film over zinloos geweld | Scholieren.com
Vanaf 3 november in de bioscoop (JSB Productions, via Pathé)

patrickman
-
- 149 berichten
- 159 stemmen
Vandaag de premiere en ben enorm benieuwd. Lijkt me een topper juist door het enorme zinlose geweld van de afgelopen jaren

Flitskikker
-
- 401 berichten
- 472 stemmen
Doorsnee film die het vooral van de boodschap moet hebben.
Het geheel voelde een beetje leeg aan. Het leek alsof het enige doel van de film de boodschap was, en dat de rest er maar een beetje omheen verzonnen was. De boodschap is natuurlijk - zeker in dit geval - belangrijk, maar dan moet de film verder wel interessant zijn. Na de mishandeling gebeurde er eigenlijk niet zo veel en modderde alles een beetje door. Personages werden verder niet uitgediept. Gelukkig werd alles nog redelijk goedgemaakt door het einde. Ik twijfelde of de film zijn ruiten zou ingooien door het te laten eindigen in een happy-end, maar gelukkig gebeurde dat niet.
Het acteerwerk was meestal niet bijzonder, maar hoofdrolspeler Jeffrey Hamilton heeft mij positief verrast. Hij zette best een overtuigende rol neer, en speelde eigenlijk de rest van de cast van het scherm. Het dieptepunt was de rol van Harry Piekema. Zelden zo'n niet-overtuigende rol gezien; alsof hij zijn teksten van een blaadje oplas.
De beelden zagen er hier en daar prima uit. Wel leek het alsof de film oorspronkelijk in 16:9 was opgenomen en later 21:9 is gemaakt; acteurs die buiten het beeld vielen of shots die wel erg ver ingezoomd leken.
De geluidsmix was bij zoveel Nederlandse films niet best. Bij de clubscènes was het grijpen naar de afstandsbediening om het volume flink lager te zetten en waren de dialogen nauwelijks meer te verstaan. Nadien moest het volume weer flink omhoog.
Al met al een aardige film (van een 19-jarige regisseur) die je een keer aan kunt klikken op Videoland of Netflix, maar waarbij binnen zijn genre zeker betere opties te vinden zijn.
6,5/10

wwelover
-
- 2532 berichten
- 3335 stemmen
Laat ik voorop stellen dat het natuurlijk behoorlijk knap is dat zo'n jonge gast dit voor elkaar krijgt. En natuurlijk mooi dat ze iets voor dit thema willen doen.
Maar oei de film is wel heel erg slecht. Was er al een beetje bang voor na het zien van de über soap achtige trailer.
Grootste stoorzender was overigens juist de ervaren man Dick van de Heuvel. Wat een tergend slecht script. Nou ben ik sowieso niet zo'n fan van de Nederlandse taal in film, maar de dialogen waren echt beroerd. Dat in combinatie met acteurs die niet overtuigend genoeg zijn. Met name Harry Piekema en Priscilla Knetemann.
Ik geloof overigens ook niet dat een film als deze, hoe goed ook bedoelt, echt een verschil zal maken bij jongeren wat betreft zinloos geweld.
Qua distributie heel knap en het budget was niet hoog, maar dat zie je er helaas ook vanaf. Belichting was ver onder de maat, net als het geluid. Ben verder ook nog niet overtuigd dat we hier de nieuwe Paul Verhoeven aan het werk hebben gezien.
Wel een mooi nummer op het eind van Michael Prins.
1.5*

Waku
-
- 4963 berichten
- 6133 stemmen
Verrassend sterk drama met vrijwel volledige onbekende cast.
Op Piekema de Albert Heijn chef na dan.
Er wordt best aardig overtuigend geacteerd en het onderwerp is beladen genoeg om de aandacht 90 minuten vast te houden. Ik heb wel slechtere nederlandse films gezien met meer bekende namen en zogenaamde reeds gevestigde regisseurs.
3*/3.5*

vranque
-
- 905 berichten
- 3542 stemmen
perfect omschreven door #flitskikker hierboven. Wel erg vreemd dat je je vriendin ten huwelijk vraagt en je al een jaar bezig bent om een club op te bouwen terwijl ze daar niks van weet. Dus zoals #flitskikker omschrijft:het leek er op dat het enige doel de boodschap was. Desondanks toch 3*
#aanmoediging.

coumi
-
- 1367 berichten
- 11313 stemmen
Goedbedoeld, met een duidelijke boodschap maar als film te geforceerd en bij tijd en wijle klunzig ogend. Als je met zo'n heftig maar vaak verteld verhaal volledig wil overtuigen is het belangrijk dat bijna alles klopt en hoewel iedereen zichtbaar zijn best doet is daar hier geen sprake van. Karakters zijn vaak eendimensionaal geschreven/uitgewerkt(een grotere hufter dan Milan's pa heb ik zelden gezien,) of ongelukkig gecast(Kneteman's Sophie komt onbedoeld over als het tuttige zusje van Marga van Praag, nauwelijks voor te stellen dat iemand als Milan hier voor zou vallen). Vertelling zelf laat ook te wensen over(net nadat MIlan de weg naar mentaal herstel heeft ingezet, krijgt hij weer een niet te goed uitgewerkte terugval zodat zijn daden in de laatste vijftien minuten voor mij niet te plaatsen zijn).
Als pamflet tegen zinloos geweld(bestaat er trouwens zoiets als zinvol geweld?) niet helemaal geslaagd, onderwerp had echt een sterkere uitwerking verdiend. De koele cijfers over geweld in Nederland aan het eind veroorzaakte bij mij nog het grootste schrikeffect.

93.9
-
- 3116 berichten
- 4177 stemmen
Tv film of het ziet eruit als een tv film.
Acteren soms om te janken zo slecht.
Camerawerk te degelijk. Weinig sfeer.
Al met al toch 2,5 *

m1chel
-
- 1948 berichten
- 499 stemmen
De zeventienjarige Jesse Bleekemolen miste in het rijke Nederlandse filmaanbod een film over zinloos geweld. De tiener besloot hier zelf voor te gaan zorgen en begon slachtoffers van zinloos geweld te interviewen als basis voor zijn scenario. Hij kreeg hierbij hulp van de ervaren scenarioschrijver Dick van den Heuvel, die in het verleden verantwoordelijk was voor de scenario’s van films als Spijt! en Stuk!. Met een nagenoeg onbekend cast begon hij aan dit project. Nagenoeg inderdaad, want Jeffrey Hamilton is een bekend gezicht uit Goede Tijden, Slechte Tijden en Overspel en Harry Piekema kennen we natuurlijk als het gezicht uit de Albert Heijn-reclames.
Ondanks dat Bleekemolen eerder een korte film over zinloos geweld afleverde is een speelfilm natuurlijk hele andere koek. Dat blijkt met Fataal, waarin de jonge filmmaker iets teveel volhardt in het overbrengen van de boodschap van zinloos geweld. Verder wordt elke realiteitszin en erger nog, het volgen van een verhaal, genegeerd. We kunnen dan ook direct stellen dat Van den Heuvel er samen met Bleekemolen een ondoordachte brei van heeft gemaakt. Zo is het natuurlijk ondenkbaar dat Milan zijn vriendin Sophie ten huwelijk vraagt, maar zij tegelijk niets blijkt te weten van zijn plannen om een dance club te openen. Helaas bevat de film wel meer van dit soort situaties die de nodige vraagtekens oproepen en dat komt de film niet bepaald ten goede.
Het zorgt ervoor dat Fataal een wat stroeve film is, die soms de meest bizarre plotwendingen op de kijker afvuurt. Hierdoor krijg je meer dan eens het gevoel dat je naar een aflevering van een slecht uitgewerkte soapserie kijkt. Natuurlijk valt het te prijzen dat Bleekemolen een onderwerp als zinloos geweld verder onder de aandacht wil brengen, maar dit had hij veel beter kunnen aanpakken. Zo zijn de dialogen soms tenenkrommend slecht, waarbij de kijker soms moeite zal hebben om niet in de lach te schieten. Natuurlijk heeft dit ook een hoop te maken met onervarenheid en een zeer beperkt budget waarmee werd gewerkt. Laten we dan ook vooral toejuichen dat jonge filmmakers hun dromen nastreven, want met een iets beter scenario en betere technische middelen is er zeker een kans dat dat hij een volgende keer een stuk beter voor de dag komt.
Fataal heeft een sterke boodschap, maar is verder te mager om van een succes te mogen spreken. Toch is het best knap hoe de zeventienjarige Bleekemolen met een relatief onbekende cast deze film van de grond heeft gekregen en dat valt zeker te prijzen. Het is dan ook vooral een ervaren scenarioschrijver als Dick van den Heuvel aan te rekenen dat het scenario is uitgedraaid op een samen gesprokkeld allegaartje dat amper boven de gemiddelde soapserie uitstijgt die dagelijks op de televisie te zien is. Rare beslissingen van de personages en slecht uitgewerkte dialogen zorgen ervoor dat de boodschap van de film wel overkomt, maar dit allemaal met veel te weinig overtuiging gebeurt. Laten we hopen dat Bleekemolen niet ontmoedigd raakt, maar leert van zijn fouten. Want ondanks dat Fataal een matige film is, wordt het nergens echt slecht en is de potentie zeker aanwezig.

Ebenezer Scrooge
-
- 1778 berichten
- 2917 stemmen
De zinloos geweld-versie van Spijt! Nog voor de film begint wordt er een Postbus 51-achtig filmpje getoond tegen zinloos geweld met het bekende lieveheersbeestje: Stop agressie en geweld! Als je zoiets bij een Tarantino zou zien, dat zou toch echt bespottelijk zijn. Daarna beland je in een verhaal over een jongeman die een discotheek wil gaan openen, iets waar zijn toekomstige vrouw niets vanaf weet, gek genoeg. De eerste 30 minuten lijkt het wel alsof je naar een of ander duf cursusfilmpje 'Ondernemen en boekhouden voor beginners' zit te kijken met nepacteurs en houterige dialogen.
Dan wordt de hoofdpersoon in een parkeergarage in elkaar geslagen en belandt daardoor in een rolstoel (wel heftige beelden eigenlijk, iets té heftig naar mijn idee). Vervolgens wordt er een blik clichés opengetrokken die je doorgaans bij dit soort films kunt verwachten: de familie aan het ziekenhuisbed, het ontwaken uit de coma, de dokter die het slechte nieuws komt brengen, de shock, het revalideren, het thuiskomen, dingen die niet worden uitgesproken, ruzietjes, etc... O, en die gesprekken met z'n therapeut, echt tenenkrommend slecht. Wat een enge therapeut.
Het einde kwam toch nog onverwacht.
Ik vraag me wel eens af of er ergens in het universum een planeet bestaat zoals de onze, maar waar de evolutie net iets anders verliep waardoor een film als deze dáár als een meesterwerk wordt beschouwd, en al het overige dus nóg erger is. Waar nooit een Hitchcock of een Fellini heeft rondgelopen zeg maar.
Of andersom; dat wij hier films de hemel in prijzen die op een andere planeet als complete bagger worden gezien.

Het laatste nieuws

Clint Eastwood (92) maakt laatste film van zijn carrière, Michelle Rodriguez weigerde terugkeer in 'Avatar'-sequels | MovieMeter Recap

MovieMeter Podcast #32: Recensie 'Cocaine Bear' - Cocaïne en beren: een gouden combinatie

Jon Bernthal begonnen met trainen voor terugkeer in MCU als duistere anti-held The Punisher

Francis Ford Coppola's passieproject 'Megalopolis' rondt opnames af
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.