Bram Fischer (2017)

Zuid-Afrika / Nederland
Biografie / Drama

geregisseerd door Jean van de Velde
met Peter Paul Muller, Sello Motloung en Gregg Viljoen

In het Zuid-Afrika van 1963, waar de onvrede tegen de ongelijkheid groeit, worden op een middag in het dorpje Rivonia bij een inval de kopstukken van het ANC opgepakt. Aan deze groep wordt een negende lid, dat al eerder gevangen genomen was toegevoegd: Nelson Mandela. Er is het blanke regime veel aan gelegen om de groep als voorbeeld te stellen en tot de doodstraf veroordeeld te krijgen. Gerespecteerd advocaat Bram Fischer neemt hun verdediging op zich. Wat het regime niet weet is dat Fischer eigenlijk de tiende verdachte had moeten zijn. Dat is de start van een proces waarin Bram Fischer heikele paden bewandelt. Wanneer de geheime politie gaandeweg Bram Fischers dubbelrol ontdekt, komt hij voor een moreel dilemma te staan: verkiest hij de verdediging van zijn cliënten boven zijn eigen veiligheid en dat van zijn gezin?

Vanaf 13 april 2017 in de bioscoop (September Film)

avatar van mrklm
Goed geproduceerd en over het algemeen prima geacteerd, maar te onderkoeld historisch drama over Bram Fischer, de advocaat die in 1963 in een rechtszaak tegen een aantal ANC-kopstukken [waaronder Nelson Mandela] de verdediging voerde en wist te voorkomen dat zij ter dood werden veroordeeld. Hij was zelf betrokken bij de voorbereiding van de sabotage-acties van de ANC, maar door een speling van het lot was hij niet aanwezig bij de bijeenkomst waarbij de ANC-leiders werden opgepakt. Fischer heeft dus een groot geheim te verbergen en dat maakt zijn rol in deze zaak erg complex.
De film verveelt nooit en Peter Paul Muller is uitstekend in de hoofdrol, bovendien geeft Sello Motloung een knappe vertolking weg als Nelson Mandela. Hij lijkt nauwelijks op Mandela, maar heeft wel diens natuurlijke charisma. Wat veel belangrijker is: hij speelt ingetogen, waardoor de dramatische focus altijd blijft waar die thuishoort, bij Bram Fischer. Het onderkoelde acteren is lange tijd effectief, maar verzwakt de dramatische impact van het einde dat niet het gevoel van triomf heeft dat het had moeten hebben. Niettemin onderhoudend en interessant.

avatar van breedbeeld
Zeker de moeite waard en onderhoudend gemaakt. Mooie rol van Peter Paul Muller ,waar ik achteraf 3 films met hem blijk te hebben gezien. Kon hem me echter niet herinneren. De laatste was dan ook 10 jaar geleden ( Alles is liefde ). Knap ook zijn Afrikaans en Afrikaans Engels accent.

avatar van vranque
Ik kan mij helemaal vinden in het bericht van @mrklm. Prima. Alleen vond ik het niet altijd even onderhoudend maar een paar prachtige shots brachten het weer in balans.

Over Nelson Mandela zijn er vele documentaires en films gemaakt.
Maar over Bram Fischer, de advocaat en sympathisant van het AMC was er nog niet veel bekend.
In dit drama geregisseerd door jean van der Velde komt daar bij deze verandering in.
Een interessant verhaal met toch wel tragische afloop.
De film zelf is degelijk maar wel aan de taaie kant.
Ondanks het boeiende verhaal had ik soms de moeite om de volledige aandacht te behouden.
3*/3.5*

Met deze prachtige biografische film heb ik weer wat bijgeleerd over het Apartheidsregime in Zuid-Afrika tijdens de jaren 60.
Een onbekend stukje geschiedenis zeg maar.
Wat het natuurlijk allemaal des te interessant maakt.
Deze film heeft me dus 2 uur aan het scherm kunnen kluisteren, mede omdat ik graag waar gebeurde verhalen zie en ook rechtbankdrama's tot mijn favoriete genre behoren, ik kreeg dus twee maal waar voor m'n geld.
Ik vind ook de vertolkingen prima, een vergelijk met de echte Bram Fischer kan ik niet maken, de persoon is me totaal onbekend, maar wel met Nelson Mandela die hier prima wordt neergezet.
Een stukje geschiedenis zei ik, en ben blij dit nu te kennen.
Het verhaal is dus zeer interessant, al loopt het niet zo goed af voor het hoofdpersonage, maar aan U om dat zelf te ontdekken.
Ik beveel deze film dan ook warm aan !!

Vandaag gezien ter gelegenheid van het Nederlands Film Festival.
Een zeer goede film waarin het verhaal over Bram Fisher sterk overgebracht wordt.
Goede dialogen, goed acteerwerk, misschien wel een van de betere Nederlandse (oops, Zuid-Afrikaanse) films van de laatste tijd.
Ondanks mijn lovende woorden toch een kleine kanttekening, er had van mij iets meer actie in gemogen en er hadden wat meer tranen mogen rollen. Dan was het wat mij betreft een oscarwaardige film.

Naar waar gebeuren, deze film over de apartheid in Zuid-Afrika in de jaren 60. Niet de eerste film over dit onderwerp, maar het blijft een ontstellend historisch voorbeeld van menselijk onrecht.
Zonder groots te zijn, laat de film zich toch gemakkelijk en boeiend volgen. Slot is werkelijk keihard.
Merkwaardig - en best sfeer en tijdsgeest weergevend - de mengelijk van Engels en Zuidafrikaans.

De niet bovenmatig getalenteerde Van de Velde probeert iets te veel de perfecte film af te leveren en stopt derhalve een overdaad aan informatie in Bram Fischer wat tegen het einde behoorlijk gaat irriteren, maar alles bij elkaar toch een ruime voldoende. Verhaal is al, vanuit andere perspectieven, vaker verteld en het is toch wel een compliment dat ondanks dat de afloop al vooraf bekend is de film behoorlijk spannend is en blijft boeien. Enkele fouten en/of onwaarschijnlijkheden(zal het echt zo zijn geweest dat een advocaat de openbare aanklager uitmaakt voor een James Bond adept in 1963? De taferelen van blijdschap als de rechter zijn uitspraak heeft gedaan komen behoorlijk onwerkelijk over, zelden mensen gezien die zo bizar vreugdevol reageren op een levenslange gevangenisstraf), neem je maar op de koop toe. Verstand op nul zetten kan derhalve af en toe helpen. Wat ook helpt is als je een liefhebber van een rechtbankfilm bent, want dat is waar Bram Fischer zich uiteraard grotendeels afspeelt. Nergens de grootse film die het wil zijn, maar het kijkt goed weg en veel details kloppen wel. Sterke rol van Muller ook, heeft me in Gooische Vrouwen nooit kunnen overtuigen met zijn overacting, maar hier werkt het accent en zijn vertolking wel, ondanks dat hij wat te jong oogt voor een advocaat met zulke oude kids.

avatar van jippie2010
Krachtige film, voelt authentiek en Muller speelt sterk. *4.0

avatar van FlyingGustman81
Beetje te lang, maar zeker een mooie film.