Tamango (1958)

Frankrijk / Italië
Drama / Avontuur

geregisseerd door John Berry
met Dorothy Dandridge, Curd Jürgens en Jean Servais

Een Nederlandse zeekapitein transporteert slaven en heeft van een Guinese koning de complete bevolking van het dorp laten kopen. Aan boord komen ze onder leiding van Tamango in opstand en gijzelen de gekleurde maîtresse van de kapitein, die tenslotte zelf voor haar ras kiest, waarna de zeelieden het vuur openen.

Ze bestonden dus al lang voor 12 years a slave, of django unchained, of zelfs Amistad : slavernij films...of liever : er bestonden er heel veel, maar dan hebben we het over pepla doorgaans of blanke slavinnenhandel films, niet meteen bedoeld om een maatschappijhistorisch verantwoorde visie op het slavernijvraagstuk over te brengen.
Nu zijn zulke films box office knallers en de studio's in Hollywood eisen ze bijna, toen was het echter omgekeerd en het betreft dan ook geen Amerikaanse productie, nog sterker hij werd daar schijnbaar niet eens fatsoenlijk gedistribueerd want te gevoelig en oninteressant voor witmense, enige toen relevante publiek. Waar aan dient te worden toegevoegd dat de enige Amerikaanse inbreng die van Carmen Jones Dandridge is, en verder geen Amerikaanse thematiek aansnijdt : het slavenschip gaat van Afrika naar Cuba en heeft als kapitein een gezonde Hollandse jongen met VOC mentaliteit ...Curd Jürgens. Ok, welke Hollander had hem moeten vertolken dan ? Niemand die het wist, de brave Duitser deed nog zijn best tot een Dutch accent zelfs dus waar hebben we het over.
Deze schobbejak met een menselijk gezicht doet het met de duidelijke mulattin Dandridge, zegt haar te zullen emensiperen maar vertelt er niet bij dat hij intussen op het punt staat te trouwen met een authentieke polderdeerne...dat doet Servais- fiere Belg en hier een alcoholische disillusioned humane liberal en arts vertolkend ( origineel personage...) voor hem. Waarna een pissed Dandridge kiest voor de swartmense in hun strijd tegen de onderdrukking.
Zo komen we op de eponieme held Tamango, vertolkt door amateur Cressan in zijn enige film. Eponieme held zeg ik, maar de eigenlijke protagonisten zijn Jurgens en Dandridge, Tamango is niet meer dan het symbool in feite en door de vanzelfsprekendheid van zijn zaak niet interessant, ook niet uitgediept behalve dan dat hij een groot jager was en een leider van zijn stam- duh.
Hoe het afloopt kunt u hierboven zo'n beetje lezen, is dan ook geen origineel script maar een verfilming van een Merimee verhaal en schijnbaar niet te veel gewijzigd.
Regisseur wel een Yankee : de tamelijk vergeten MC Carssy outlaw Berry, gekendst wellicht dankzij zijn noir he ran all the way, helaas met Garfield en Winters in de hoofdrollen, acteurs die ik detesteer. Moeilijk te zeggen hoeveel hij er van bakt, omdat deze technicolorfilm van Lamorisse fotograaf Sechan niet in de beste versie tot ons is gekomen : de zgn. DVD is in feite een VHS transfer incl. pan and scan en slechts Engelse audio, met de stemmen van Jurgens en Dandridge en een geheel overdubde Cressan, Hanin en Servais.

avatar van Brix
Wederom een interessante bespreking.
Nu weet ik zo'n beetje wat me te wachten staat wanneer ik de moed eindelijk kan opbrengen de aangeschafte dvd in de speler te mikken.

had u mij niet voor nodig, ebay vermeldt immers keurig : beware !!! not digitally remastered. VHS like quality. Ik maakte het overigens iets interessanter dan het is door dit een technicolorfilm te noemen, is echter eastmancolor. Niet dat je er nog een hol van ziet verder. Veel kijkplezier toegewenst.

avatar van Brix
Ik doelde eigenlijk eerder op de inhoud van de film dan de beeldkwaliteit.