Maudite Poutine (2016)

Alternatieve titel: Shambles

Canada

geregisseerd door Karl Lemieux
met Martin Dubreuil, Jean-Simon Leduc en François Aubin

Vincent (27) wordt gepakt vanwege het stelen van drugs van leden van de georganiseerde misdaad. Daarna ziet hij zich gedwongen om contact op te nemen met zijn broer Michel. Terwijl hij getuige is van zijn broer zijn achteruitgang, doet Vincent zijn best om mentaal sterk te blijven in een landelijk gebied waar geweld dagelijkse kost is.

avatar van Verhoeven
Ben benieuwd wat Inland Rabbit, Onderhond en McSavah hiervan zullen vinden. Impressionistisch Meesterwerk. Ergens tussen Grandrieux en Sokurov in maar dan op zijn Canadees. Héél bijzonder.

avatar van McSavah
Dat klinkt wel erg goed. Ben ook benieuwd.

avatar van Verhoeven
Verneem net dat Lemieux een groot liefhebber is van het werk van Grandrieux.

avatar van kevin_vp
Trailer Maudite Poutine (Sh......

Doet me eerder denken aan Koen mortier's Ex Drummer, maar dan in zwart-wit.

Is dit de juiste trailer Verhoeven?

avatar van Verhoeven
Jep, dat is hem. De film is een stuk experimenteler.

avatar van McSavah
Zie vooral Sokurov niet terug in de trailer, maar dit gaat zeker een kolfje naar mijn hand zijn. Québec!

Duimen voor IFFR.

McSavah schreef:
Duimen voor IFFR.
Zag dat Inge de Leeuw als producent op de aftiteling stond. Lijkt me dus een zekerheid maar ik zal volgende week even navragen want die Rus van het IFFR liep de film in en uit. Nogal een onrustig mannetje.

avatar van herman78
Gezien op IFFR2017. Karl Lemieux had mijn interesse, omdat hij voor de concerten van Godspeed You Black Emperor ook het begeleidende filmmateriaal maakt en al eerder samenwerkte met een aantal leden ervan. In de film dan ook een erg herkenbare beeldtaal, met veel beelden van wegen, auto's, etc. En ook de muziek van GYBE en wat zijprojecten komt voorbij.

De film is hard en meedogenloos met een triest verhaal dat weinig lichtpunten kent. De spanning is bij vlagen zinderend, zeker naar het einde toe. Er waren momenten dat ik eigenlijk weg wilde kijken, maar uiteindelijk was dat niet nodig. Het einde vind ik wel wat matig, begrijp niet zo goed waarom die ene biker de hoofdpersoon spaart op het einde, al hebben ze misschien wel een nieuw hulpje nodig nu de oudere broer dood is.

Nog kans dat dit in filmhuizen belandt?

Richardus schreef:
Nog kans dat dit in filmhuizen belandt?

Is door EYE aangekocht, daarom heb ik hem ook durven over te slaan op het IFFR.

avatar van Basto
Sterk zwaarmoedig misdaad drama. Heftig sounddesign en naargeestige soms impressionistische beelden, maken dit een heerlijke grauwe zit. Erg fijn om 'm in Pathe 1 te hebben gezien en gehoord.

Toert onder Previously Unreleased. Zondag maar eens doen, ben benieuwd.

avatar van McSavah
Komen inderdaad Sokuroviaanse passages langs, die zijn ook echt fantastisch. Had verder wel net iets meer van de film verwacht, maar voor het einde met onder meer die passages en de slotbeelden zou ik bijna hoger gaan.

avatar van Drulko Vlaschjan
Erg fraaie film. Het verhaal stelt geen reet voor. Drie mannen komen min of meer per ongeluk in aanraking met een zootje criminelen. Voor het eind van de week moeten ze 10k betalen, anders zwaait er wat. Maar de uitvoering! Prachtige zwart-witbeelden, heel erg sterk sound design, super intens en aangrijpend allemaal. Vooral die zelfmoordscène; wat een naargeestigheid, en dan ineens die stilte. Ja, dat blijft wel even bij. Op groot scherm werkt-ie een stuk beter dan op een laptopje, vermoed ik, dus grijp je kans nu het nog kan.

Mwah. Visueel en auditief stijlvol en bij vlagen echt mooi, gevoel alsof je bij n GY!BE concert bent. Qua verhaal en spanningsboog maakte hij echter weinig indruk.