Chacun Sa Nuit (2006)

Alternatieve titels: One Two Another | One to Another

Frankrijk / Denemarken

geregisseerd door Pascal Arnold en Jean-Marc Barr
met Lizzie Brocheré, Arthur Dupont en Guillaume Baché

Pierre en Lucie zijn broer en zuster. Hun tijd verdelen ze onder hun studies, hun vrienden uit de kinderjaren, hun rockgroep en hun liefdesperikelen. Maar op een avond komt Pierre niet thuis. Lucie en haar moeder maken zich ongerust. De politie vindt uiteindelijk zijn levenloos lichaam: hij werd doodgeslagen. Het onderzoek naar de dader wordt na een tijd gestopt, zonder resultaat. Maar Lucie is vastbesloten de schuldige op te sporen en gaat zelf op zoek naar mogelijke verdachten.

avatar van Mac Hammer Fan
Uitgebracht op DVD in Duitsland onder de titel "Jedem seine Nacht"
(Frans gesproken, met Duitse subtitles)

Bijzondere op ware gebeutenissen gebaseerde 'Franse' film. Intrigerend, erotisch en zo nu en dan fascinerend. De film had alleen een betere en meer heldere structuur verdiend.

Het zou goed zijn geweest als de scenarioschrijver (en mede-regisseur) Arnold eerst had bedacht wat hij met deze film wilde laten zien. Volgens de aftiteling is het verhaal gebaseerd op waargebeurde feiten. Dan lijkt het mij niet zo ingewikkeld om daar een doorlopende verhaal van te maken, maar dat is hier niet het geval. Het verhaal vertoont grote gaten en schiet regelmatig alle kanten uit.
Ook de acteerprestaties vallen erg tegen. Dat geldt zeker voor Lizzie Brocheré, die veel beter kan (zie Le Chant des Mariées, 2008) en haar bijdrage nu enkel enig cachet probeert te geven door regelmatig uit de kleren te gaan. Daar is niks mis mee, maar ik geef toch de voorkeur aan een film, waarin een logisch verhaal zit.

een prachtige vreemd tedere en fascinerende film; ze voelt zeer integer; en doet ingetogen recht aan het drama.