La Petite Lili (2003)

Frankrijk / Canada
Drama / Romantiek

geregisseerd door Claude Miller
met Ludivine Sagnier, Robinson Stévenin en Bernard Giraudeau

Julien is hopeloos verliefd op Lili, een jong meisje uit de regio die de ambitie heeft om actrice te worden. Hoewel Lili zich tot Julien aangetrokken voelt kan ze er niet om heen daar de oudere cineast Brice haar fascineert. Op een dag vraagt Lili aan Brice om met haar, alles achter zich latend, naar Parijs te trekken. Vijf jaar later is Lili een gevierde actrice en alleen. Toevallig komt ze te weten dat Julien zijn eerste langspeelfilm gaat draaien en dat hij nog steeds over haar praat .... Naar 'De Meeuw' van Tsjechov.

FisherKing
Julie Depardieu (Jawel, de dochter van) won 2 Césars (Franse filmprijs) voor haar rol in deze film. Beste vrouwelijke bijrol en beste jonge actrice.

Volledige uitslag Césars 2004

avatar van 93.9
In een dumpshop in Parijs gekocht MET sous-titres: Nederlandais en dat voor nog geen 5 euro :-0

avatar van 93.9
De film begon veel belovend.
Over de gehele linie goed en hele mooie shots!

avatar van blurp194
Mooi in beeld gebracht, leuk gespeeld met veel aandacht voor detail. Ludivine Sagnier is op zich wel heel goed gecast, past prima in haar rol, maar haar beweegredenen worden me niet altijd duidelijk, daarin ontbreekt misschien iets te veel duidelijkheid voor in het verhaal. Naast Sagnier valt Robinson Stévenin op door zijn acteren - de rebel-without-a-cause is echt overtuigend.

Zeker een mooie Franse film, van het soort waarin wel veel gepraat wordt maar niet altijd direct over wat het onderwerp is. En daarmee ook echt zo'n film die je iets nieuws laat zien als je 'm de tweede keer kijkt.

aardig filmpje

avatar van adso
Ze bestaan dus nog steeds, die verschrikkelijke Franse ouwehoeren om te ouwehoeren films!
Daar had Monsieur Eric Rohmer in de jaren 80 ook zo’n zwaar op de handje van…
Een * voor ‘opa’ en het film in film slotakkoord.

Nou, Franser dan dit kan het niet hoor. Alles zit er in: het landhuis op het platteland, een prachtige tuin, mooi weer, lange tafels om aan te eten en mensen die elkaar in de weg zitten. Zoals daar zijn: de getormenteerde kunstenaar, de uitgebluste regisseur, de ongelukkige moeder, de vrouw met een geheime liefde, de oude brompot, een hypochonder die denkt dat hij snel dood gaat en het lieve meisje dat eigenlijk wat minder lief is dan ze lijkt.

Basis is natuurlijk het toneelstuk van Tsjechov, dat je nog vaag in de verte door het groen ziet schitteren. En daar is de vorig jaar overleden Claude Miller, die daar dan weer een film van maakt, die dan weer verfilmd wordt. Oftewel: een film in een film in een film en dat heeft altijd wat kunstmatigs, een beetje zoals het spel om het spel. Al moet gezegd, dat Miller knap alle mogelijkheden en moeilijkheden uitbuit, zodat het geen moment verveeld en alle personages blijven verrassen. Een knap spel, maar ook met het gevaar dat je naar personages kijkt in plaats van naar mensen van vlees en bloed.

Maar het 'jonge vlees' (zoals het in de film genoemd wordt) van Ludivine Sagnier is natuurlijk wel fantastisch om naar te kijken. Naar het 'oude vlees' van Michel Piccoli, die een klein rolletje heeft, trouwens ook.

Franse plattelandsfilm volgens een inmiddels geijkt patroon: een wankelmoedig verhaal over een uitgebreide familie in een rustieke omgeving, waar de emoties van tijd tot tijd het kookpunt bereiken. Weinig nieuws onder de stralende zon. Wel moet gezegd worden dat de cast gedegen acteerwerk aflevert.