De Indiaan (2009)

Nederland
Familie

geregisseerd door Ineke Houtman
met Bastiaan Ragas, Angelique de Bruijne en Hans Dagelet

De achtjarige Koos wil graag op zijn imposante, blonde vader lijken. Eenvoudig is dat echter niet, aangezien hij is geadopteerd uit Peru en dus klein en donker is. Dan ziet hij voor de supermarkt een Peruaanse jongen die vreemde muziek staat te maken. Zo komt hij erachter dat ook hij van oorsprong een indiaan is. Vanaf dat moment doet hij er alles aan om, ondanks zijn Hollandse ouders, een waarachtig indiaan te zijn.

En dat doet het. De Indiaan is fris genoeg om zich te onderscheiden van de Lepels, Knetters en Pollekes. Ragas en de Bruijne zijn erg leuk, maar het is vooral Dagelet als gekkige opa die positief opvalt. Voor het eerst dat ik hem écht goed zie spelen.
Wel jammer van het ietwat slordige einde, vooral qua regie en montage...

avatar van gebakje88
100 schreef:
Ik denk dat er geenszins sprake is bij deze film van elkaar de schuld geven.
Ik wil alleen voorkomen dat buitenstaanders, recensenten of nietsvermoedende kijkers, met de vinger gaan wijzen naar departementen die debet zouden zijn aan evt mankementen aan betreffende film.
Omdat je geen inzicht hebt in het materiaal en de omstandigheden en dus de alternatieven niet kent, kun je niet weten wáár het probleem van een slecht lopend deel, of scene in een film vandaan komt.

Dit is overigens het laatste wat ik er over zeg want de Indiaan is een hele mooie, ontroerende, liefdevolle, zuivere film, die ook weer gister tijdens de premiere tranen deed vloeien en lovende reacties uitlokte.

Beste 100, ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je persoonlijk bij deze film betrokken bent (gezien de discussie tussen jou en gotti.) En dat je daarom de film blijft verdedigen.
Zelf heb ik deze film gisteren samen met mijn vrouw en kinderen bekeken en ik moet zeggen dat ik zwaar teleurgesteld de bios verlaten heb. De trailer suggereert dat het een film vol spanning en actie is. Terwijl het gaat om een jongen die worstelt met zijn identiteit en het feit dat er gezinsuitbreiding op komst is. Deze thema's komen in de trailer niet aan bod, maar zijn wel de essentie van de film. daarnaast moet ik zeggen dat de boodschap ook nogal dubbel is. Er wordt herhaaldelijk aangegeven dat de hoofdpersoon iets moet doen dat hij niet durft. Hij gaat deze uitdaging aan uiteindelijk, maar de manier waarop is totaal onverantwoord en geen goed voorbeeld voor de doelgroep (8 tot 10 jarigen?).

kortom, ik heb de film slechts 2 sterren gegeven. Dit vanwege het tegenvallende script en met name het ronduit slordige einde.

avatar van Pipske
Dit vind ik een van de beste kinderfilms in de tijd van mijn kinderen. Ik vind Ineke Houtman goed werk leveren en elke keer heeft ze weer een doorslaggevende film met daverend succes!
Zo weet ik ook zeker dat deze film, net zoals Polleke en Madelief (Krassen In het Tafelblad) ook een groot punt in de filmgeschiedenis van Nederlandse jeugdfilms wordt.
Het script van deze film loopt daarentegen helaas wel moeilijker dan dat van Polleke, maar ik denk dat er toch een goede film van is weten te maken. Een aanrader dus!

avatar van Drs. DAJA
Kinderfilm over een jongen die op zoek is naar zijn identiteit en daarbij worstelt met zijn afkomst. Verhaalstructuur nogal volgens het boekje maar de film is geweldig ingekleurd en gevisualiseerd. Het hele gegeven van opgroeien tot een indiaan en de heel slim gebrachte komst van het zusje wisten me weldegelijk te raken. Het dramatisch gebrachte einde was wellicht iets over de top maar uiteindelijk komen ze er redelijk mee weg. De Indiaan is een zeer geslaagde kinderfilm.