De Indiaan (2009)

Nederland
Familie

geregisseerd door Ineke Houtman
met Bastiaan Ragas, Angelique de Bruijne en Hans Dagelet

De achtjarige Koos wil graag op zijn imposante, blonde vader lijken. Eenvoudig is dat echter niet, aangezien hij is geadopteerd uit Peru en dus klein en donker is. Dan ziet hij voor de supermarkt een Peruaanse jongen die vreemde muziek staat te maken. Zo komt hij erachter dat ook hij van oorsprong een indiaan is. Vanaf dat moment doet hij er alles aan om, ondanks zijn Hollandse ouders, een waarachtig indiaan te zijn.

31 BERICHTEN4 MENINGEN

kappeuter (moderator)
geplaatst: 3 september 2008, 21:40 uur [permalink]
Bij Ineke Houtman:

Eindelijk weer een nieuwe film op komst van Houtman:

De Indiaan (2009)
Status: Pre-production
Company: Bos Bros.

Het verhaal:
Koos, een jongen van bijna acht jaar, wil graag op zijn imposante, blonde vader lijken. Dat is niet eenvoudig want hij is geadopteerd uit Peru - en dus klein en donker.
Op een dag ontmoet hij Illari, een Peruaanse jongen van een jaar of negen, die muziek staat te maken voor de supermarkt. Dankzij Illari komt Koos erachter dat hij van oorsprong een indiaan is. Vanaf dat moment doet hij er alles aan om, ondanks zijn Hollandse ouders, een waarachtig indiaan te zijn%u2026

Ben jij tussen de 7 en 11 jaar oud, en kom je uit Latijns-Amerika of lijk jij wel op dit type, en ben je open en spontaan, dan willen wij je graag uitnodigen om te kijken of jij een van de rollen kunt vervullen in de nieuwe speelfilm 'De Indiaan'

😂

Villa Achterwerk » Indiaan gezocht! - weblogs.vpro.nl

geplaatst: 4 september 2008, 00:14 uur [permalink]
Als het maar half zo leuk als Polleke wordt, dan teken ik ervoor...

geplaatst: 19 december 2008, 22:36 uur [permalink]
Leuk om Angelique de Bruijne weer eens in een grote rol te gaan zien.

avatar van Quentin
geplaatst: 19 december 2008, 22:45 uur [permalink]
Dat je dan niet op de set hebt rondgehangen gezien je verleden 😛.

kappeuter (moderator)
geplaatst: 29 april 2009, 15:37 uur [permalink]

geplaatst: 29 april 2009, 19:45 uur [permalink]
Leuk!

geplaatst: 29 april 2009, 23:56 uur [permalink]
Heel teaserig. Ben benieuwd of het iets extra's toevoegt aan de reeks kinderfilms van de afgelopen jaren...

geplaatst: 30 juli 2009, 00:38 uur [permalink]
En dat doet het. De Indiaan is fris genoeg om zich te onderscheiden van de Lepels, Knetters en Pollekes. Ragas en de Bruijne zijn erg leuk, maar het is vooral Dagelet als gekkige opa die positief opvalt. Voor het eerst dat ik hem écht goed zie spelen.
Wel jammer van het ietwat slordige einde, vooral qua regie en montage...

geplaatst: 30 juli 2009, 00:39 uur [permalink]
Duurt trouwens maar 75 minuten volgens de persmap...

geplaatst: 8 augustus 2009, 23:37 uur [permalink]
Inderdaad ietwat kort door de bocht einde.
Maar zeer naief om vooral de regie en montage hiervan de schuld te geven.
Of is er script en materiaal kennis voorhanden??
Regie en montage kunnen veel, maar helaas blijven de grootste gaten vaak zichtbaar, zoals hier... en ja dan staan de beste stuurlui altijd aan wal...
Wat een fijne muziek overigens in deze film!

geplaatst: 8 augustus 2009, 23:43 uur [permalink]
Als je bij voorhand al denkt de grote gaten in het script niet op kan lossen, moet je er als regisseur niet aan beginnen natuurlijk. Maar waar het imo vooral misging was de snelheid waarmee het einde er doorheen gejast werd. Met wat meer rust en een langer en minder toevallig slot was de film meer bevredigend geweest. En dit mag imo toch wel bij regie en montage (en vooruit, wellicht ook scenario) neer gelegd worden.

geplaatst: 8 augustus 2009, 23:56 uur [permalink]
Vraag is dan natuurlijk waar dat langere en minder toevallige slot vandaan gehaald moet worden.
Wanneer het slot als minder toevallig geschreven zou zijn, waarom zou er dan toch in regie en montage gekozen zijn voor een slot dat van toevalligheden aan elkaar hangt (lijkt mij ietwat onzinnig).
Vraag blijft ook, of er genoeg materie aanwezig is geweest om meer rust en lengte te creeren, zoja waarom zou daar dan in montage niet voor gekozen zijn.
Gezien de rest van de film, lijkt mij dat het einde op alle departementen letterlijk in zwaar weer zat.

geplaatst: 9 augustus 2009, 00:32 uur [permalink]
100 schreef:

Waar ik me vooral aan stoorde was dat Koos vrij snel door vader gevonden wordt en dus veel minder ver is afgedreven dan in de actie sequentie geïnsinueerd wordt. Ik heb het idee dat dit gedeelte niet heel duidelijk is uitgeschreven -zoals zulke dingen zich altijd lastiger lenen om helder uit te schrijven dan bijvoorbeeld een dialoogscene-, maar dit is dus maar een wilde gok. Feit blijft wel natuurlijk dat je als regisseur niet zomaar het scenario de schuld kan geven, vice versa idem dito.

Ik blijf erbij dat het toch het meeste merkbaar is aan enkele plotwendingen en plaatsingen van personages in de film.

geplaatst: 10 augustus 2009, 10:37 uur [permalink]
Ik denk dat er geenszins sprake is bij deze film van elkaar de schuld geven.
Ik wil alleen voorkomen dat buitenstaanders, recensenten of nietsvermoedende kijkers, met de vinger gaan wijzen naar departementen die debet zouden zijn aan evt mankementen aan betreffende film.
Omdat je geen inzicht hebt in het materiaal en de omstandigheden en dus de alternatieven niet kent, kun je niet weten wáár het probleem van een slecht lopend deel, of scene in een film vandaan komt.

Dit is overigens het laatste wat ik er over zeg want de Indiaan is een hele mooie, ontroerende, liefdevolle, zuivere film, die ook weer gister tijdens de premiere tranen deed vloeien en lovende reacties uitlokte.

geplaatst: 10 augustus 2009, 11:40 uur [permalink]
Dat laatste heb ik ook nooit ontkend.

avatar van gebakje88
geplaatst: 10 augustus 2009, 13:44 uur [permalink]
100 schreef:
Ik denk dat er geenszins sprake is bij deze film van elkaar de schuld geven.

Beste 100, ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je persoonlijk bij deze film betrokken bent (gezien de discussie tussen jou en gotti.) En dat je daarom de film blijft verdedigen.
Zelf heb ik deze film gisteren samen met mijn vrouw en kinderen bekeken en ik moet zeggen dat ik zwaar teleurgesteld de bios verlaten heb. De trailer suggereert dat het een film vol spanning en actie is. Terwijl het gaat om een jongen die worstelt met zijn identiteit en het feit dat er gezinsuitbreiding op komst is. Deze thema's komen in de trailer niet aan bod, maar zijn wel de essentie van de film. daarnaast moet ik zeggen dat de boodschap ook nogal dubbel is. Er wordt herhaaldelijk aangegeven dat de hoofdpersoon iets moet doen dat hij niet durft. Hij gaat deze uitdaging aan uiteindelijk, maar de manier waarop is totaal onverantwoord en geen goed voorbeeld voor de doelgroep (8 tot 10 jarigen?).

kortom, ik heb de film slechts 2 sterren gegeven. Dit vanwege het tegenvallende script en met name het ronduit slordige einde.

geplaatst: 10 augustus 2009, 17:25 uur [permalink]
Als ik een film waar ik wel of niet persoonlijk bij betrokken zou zijn niet goed geworden vind, zal ik de eerste zijn om dat toe te geven, anders wordt het allemaal wel erg flauw en kinderachtig. Daar is namelijk niks mis mee, een film kan altijd tegenvallen helaas, ook als je er persoonlijk bij betrokken bent geweest.

Ik vond ook het script van deze film zeer zwak.
En ook het trailer verhaal klopt, alleen is dat vaak een wel of niet gelukkige keuze van de distributeur. De smaak die de trailer uit moet stralen, daar kun je als maker helaas weinig invloed op uit oefenen.
De keuze om het op avontuur en niks zeggendheid te gooien de poster bij mc donalds op te hangen en Bastiaan Ragas een ietwat typische pose aan te laten nemen op de poster, vind ik ook een ongelukkige keuze.

Overigens zou de film en literatuur heel erg saai en oninteressant worden als alles wat er gebeurt verantwoord en veilig zou zijn.
Film is film en real life is real life. Ik denk dat je dan je kinderen nooit meer naar een film of de tv moet laten kijken.

Wat jammer voor jullie dat gister zo'n domper was.

avatar van Pipske
geplaatst: 11 augustus 2009, 18:53 uur [permalink]
Dit vind ik een van de beste kinderfilms in de tijd van mijn kinderen. Ik vind Ineke Houtman goed werk leveren en elke keer heeft ze weer een doorslaggevende film met daverend succes!
Zo weet ik ook zeker dat deze film, net zoals Polleke en Madelief (Krassen In het Tafelblad) ook een groot punt in de filmgeschiedenis van Nederlandse jeugdfilms wordt.
Het script van deze film loopt daarentegen helaas wel moeilijker dan dat van Polleke, maar ik denk dat er toch een goede film van is weten te maken. Een aanrader dus!

avatar van Drs. DAJA
geplaatst: 29 september 2009, 22:15 uur [permalink]
Kinderfilm over een jongen die op zoek is naar zijn identiteit en daarbij worstelt met zijn afkomst. Verhaalstructuur nogal volgens het boekje maar de film is geweldig ingekleurd en gevisualiseerd. Het hele gegeven van opgroeien tot een indiaan en de heel slim gebrachte komst van het zusje wisten me weldegelijk te raken. Het dramatisch gebrachte einde was wellicht iets over de top maar uiteindelijk komen ze er redelijk mee weg. De Indiaan is een zeer geslaagde kinderfilm.

avatar van tal1b
geplaatst: 14 november 2009, 22:37 uur [permalink]
wel grappig voor de kleintjes

geplaatst: 19 december 2009, 12:20 uur [permalink]
leuke kinderfilm, die ik zelf ook nog vermakelijk vond

robertus65
geplaatst: 30 januari 2010, 12:06 uur [permalink]
Leuke sympatieke kinderfilm, was goed om door te komen, alleen op het einde was het wat kunstmatig bedacht. Verder past het in de traditie van Nederlandse kinderfilms van de laatste jaren. 🙄

geplaatst: 6 mei 2010, 23:11 uur [permalink]
Het viel mij tegen, ik had een wel iets betre film verwacht, maar okee, smaken verschillen.

geplaatst: 14 juni 2010, 21:09 uur [permalink]
Je moet van dit genre houden en je liggen maar ideaal voor kids, heel simpel en goed alles uitgelegd.. Zeer goede kinderfilm wat iemand al zei-sluit ik me bij aan! Heel erg goed....

geplaatst: 11 augustus 2010, 13:48 uur [permalink]
Kocht hem net voor 1,48 op DVD bij Intertoys. Geen idee of dat overal zo is, maar anders is het geen geld.

avatar van carlak
geplaatst: 15 maart 2011, 09:27 uur [permalink]
geen onaardige film maar het kind Koos speelde zo slecht.....

avatar van SelmaDuim

geplaatst: 16 oktober 2011, 11:29 uur [permalink]
Gek genoeg kom ik er net pas achter (tijdens een zoektocht op Google naar een vriend van vroeger) dat deze film is gebaseerd op het leven/het adoptieverhaal van deze vriend. Dit maakt me wel nieuwsgierig. Iemand een idee waar deze film nog te vinden is?

geplaatst: 16 oktober 2011, 12:05 uur [permalink]
Ik neem aan dat deze toch nog wel in de bekende winkels te koop is? Bart Smit, bijvoorbeeld?

geplaatst: 16 oktober 2011, 20:50 uur [permalink]
SelmaDuim schreef:

Of bij: Free Record Shop.

masterton
geplaatst: 28 augustus 2014, 22:01 uur [permalink]
Die opa met zijn zwembroek super hoog opgetrokken, zag er echt zielig en kneuzerig uit, en die pinda vind ik zeer egoïstisch vooral wanneer het over de nog niet geboren baby gaat, dan vervloekt die zijn vader en moeder, terwijl hij blij mag zijn ,dat hij niet als wees aan zijn lot was overgelaten in Peru, want dan zong die pinda wel een toontje lager !

masterton
geplaatst: 28 augustus 2014, 23:17 uur [permalink]
Wat een irritante pinda is dat nep indiaantje, op het einde zegt hij, je moet heel veel van je familie houden, hij schoof ze aan de kant, alsof het afval was, als hij zijn zin niet kreeg, liep die weg, en die baby gunde hij het licht in de ogen niet.
Mensen die denken dan dat ze iemand plezier doen om te adopteren, die krijgen dan gewoon kei hard een mes in hun rug.
Wanneer je geen problemen hebt met een egoïstisch en een schijnheilig jongetje, dan is het wel een leuke film, alleen jammer dat hij niet echt verzoop op het einde, dat was veel realistischer, en had er dan een mooi drama einde van gemaakt.
Was een gemiste kans van de regisseur !