Mémoires d'un Flic (1956)

Alternatieve titel: Memories of a Cop

Frankrijk
Misdaad

geregisseerd door Pierre Foucaud en André Hunebelle
met Michel Simon, Suzy Prim en Pascale Roberts

De hoofdcommissaris Dominique is de leider van de misdadige brigade van Marseille. Zijn zoon Gérard ziet Fred opnieuw, één van zijn kameraden van tijdens de oorlog, die connecties heeft met een bende afpersers. De commissaris probeert tevergeefs om Gérard te waarschuwen voor Fred en hij probeert de jongeman eveneens te redden, omdat hij in hem veel kwaliteiten ziet. Ondertussen blijven de gangsters de eigenaars van café's en nachtclubs terroriseren.

Er bestaan er heel veel van : flic stories...deze heeft als main attraction niemand minder dan Michel Simon als de eponieme flic, inspecteur van de brigade criminelle ( misdadige brigade is een wat vreemde letterlijke vertaling ) te Marseille.
In feite ook de only attraction, want dit is echt nix meer dan een cinema papa style tv krimi avant la lettre, incl. oubollige voice- off van Simon zelf. Intrige volgens het Marseillaanse boekje : de havenstad is weer eens in de greep van een oorlog tussen rivaliserende bendes meest van Corsicaanse origine. Brandpunt van die strijd is de nachtclub van Suzy Prim, die- no code- ook wordt benoemd als stripjoint maar- code- de striptease wordt keurig op tijd afgebroken.
Van die bendeoorlog zien we gelukkig nog wel enkele shoot outs, een chase en zelfs een heuse explosie, maar action packed kun je dit moeilijk noemen en het geheel is zo saai als een ouwe Derrick etc. aflevering.
Cinema papa zei ik: letterlijk want Simon is behalve flic ook een brave huisvader wiens zoon dreigt af te glijden richting "milieu ", een verhaallijn die al snel wordt gelaten voor wat hij is en blijkbaar slechts bedoeld als waarschuwing voor de jeugd. Let u ook op de sequentie waarin per crosscutting het brave gezinsleven van de flikken en hun familie wordt gecontrasteerd met het rabauwenleven van de baddies.
Als noir fall-out hebben we dus een voice- off en een flashbackstructuur : we beginnen met een gozer die van het dak flikkert, op het einde leren we wie en waarom. Begint ook als courtroomdrama, of halve komedie met verplichte comic relief van een breedsprakige strafpleiter. "Het leven van een flic gaat niet over rozen " verzucht Simon op het eind.
Slechts voer voor de Simonfans au fond, enige wat verder nog van interesse zou kunnen zijn is de location footage van Marseille anno begin jaren 50, nog zonder de banlieuflats .
Tenslotte : Hunebelle staat niet op de credits, zou kunnen dat hij een deel van de regie voor zijn rekening nam, weet het niet.