The Human Comedy (1943)

geregisseerd door Clarence Brown
met Mickey Rooney, Frank Morgan en James Craig

Homer Macauley (Mickey Rooney) verblijft in een kleine stad bij zijn moeder. Zijn vader is dood en zorgt dus voor zijn moeder en jongere broer. Homer's oudere broer vecht in de oorlog in Europa.

neo (crew)
Simpele maar doeltreffende film over een familie die hun leventje leiden terwijl een van hun jongens in dienst is tijdens WOII. De film straalt gewoon ontzettende braafheid uit, maar is toch erg boeiend. Het kleine jochie wat allerlei nieuwe dingen over het leven, net als elke andere persoon. Wel leek de film af en toe te neigen naar propaganda, maar ach wat the hack. 4 sterren

Meer dan aardige film met een weer uitstekende Rooney de film neemt je mee naar een soort sentment wat zeer fijn aanvoelde verder nog kleine rollen van Donna Reed en Robert Mitchum.

Erg sentimentele familiefilm, volgestouwd met idealistische levensopvattingen.
Zelfs de dood is het einde niet, al is die oorlog wel een hinder...
Ondanks de beslist goede bedoelingen, te ver van de echtheid van het leven.
Mickey Rooney is geknipt voor dergelijke hoofdrol en piepjonge Donna Reed en Robert Mitchum doen een bescheiden entrée.