The Business of Strangers (2001)

Drama / Thriller

geregisseerd door Patrick Stettner
met Stockard Channing, Julia Stiles en Fred Weller

Omdat hun vlucht is afgelast, moeten een zakenvrouw en haar nieuwe assistente een nacht in een hotel verblijven. De avond verstrijkt en de vrouwen leren elkaar beter kennen. Ze drinken en flirten, maar vertellen elkaar ook leugens. Als ze een nietsvermoedende zakenman ontmoeten wordt de sfeer grimmiger en verandert de nacht in een levensgevaarlijk kat–en–muisspel.

Menni
Tjonge.. TJONGE! Da's nog eens een fijne verrassing, dat deze zo goed is als 'ie is! Psychologische spelletjes tussen generaties die meer overeenkomsten hebben dan ze soms denken, zijn hier in een golf van wraakgevoelens tot een lang naspokende sfeer gesmeed. Subtiele mannenhaat wordt op minder subtiele wijze doch slinks tot uiting gebracht. De vraag wie er nou eigenlijk juist bezig is, blijft constant onbeantwoord en een slotconclusie dat individuen als geheel gewoon volstrekt incompatibel zijn, ligt voor de hand. Channing en Stiles echter vormen een koningskoppel.

kappeuter (moderator)
Klinkt interessant. Verder niemand deze film gezien?

Menni
Vast wel, maar ik heb nog van niemand eenzelfde enthousiaste reaktie gehoord . 'k Vond 'm echt prachtig.

avatar van RWL
RWL
Waarom hebben ze dit soort films nou nooit eens bij de "gewone" videotheek?

avatar van Tun-89
klink interessant.. was wel fijn geweest als meerdere mensen deze film hadden gezien, want dan kon ik de reaktie's en meningen lezen. misschien een keertje huren dan maar...

avatar van nightbreed
Tun-89 schreef:

Deze kan ik je zeker aanraden, ik zat net een beetje door mijn kamer te staren (naar de films) en toen viel mijn oog op deze film met als gevolg dat ik een 'Ohwjaaah, die was ook erg goed' beleving kreeg.
Mooi origineel psychologisch drama met goed acteerwerk die blijft boeien tot het einde, zo kan ik de film het beste omschrijven.
De film ademt een beetje een eenzaam sfeertje uit omdat het grotendeels om de 2 hoofdrolspeelsters draait.
Helaas kan ik er niet al te diep op ingaan omdat ik deze film zo'n 2 jaar geleden heb gezien en dus niet alles meer helder voor de geest kan halen.

avatar van Mescaline
Jammer, ik had hier toch meer van verwacht.
Julia Stiles is voor mij echt het grootste pluspunt aan deze film, ik lees hier en op Imdb vooral dat Stockard Channing de hemel wordt ingeprezen voor haar acteer prestatie maar ik vond haar personage slecht uit de verf komen. Of dit aan haar ligt of aan de schrijver laat ik even in het midden, maar het viel me wel op dat Stiles personage wel een stukje beter uit de verf kwam.

The Business of Strangers heeft een interessant uitgaanspunt maar mist toch wel de echte doeltreffende dialogen. Dat deze film nog steeds kijk baar was is omdat je je toch afvraagt wat de clue van de film gaat worden en zoals ik al eerder zei is Stiles overtuigend en goed in haar rol, en natuurlijk is ze behoorlijk sexy en mysterieus

Deze film is zeker niet slecht, maar mist hier en daar toch dat beetje extra aan ontwikkeling van verhaal en personage.

Flauw verhaaltje!

avatar van Roger Thornhill
Boeiende film, hoewel de eerste helft (het psychologische gedeelte) spannender is dan het enigszins onwerkelijke viltstiftgedeelte en een climax met echte tanden ontbreekt. Uitstekend spel van alle drie de leads. Vage echo's van de suggesties en double-twists van David Mamet, maar ook van Rob Lowe's verzinsels in Bad influence. Net als in The night listener, een latere film van deze regisseur, is niet alles wat het lijkt.

avatar van Marvinleeaday
Werd wel heel veel in gezopen.

Clapboy
Spannende en sfeervolle film met erg goed acteerwerk.