Black Bart (1948)

Alternatieve titel: Black Bart, Highwayman

Western / Actie

geregisseerd door George Sherman
met Yvonne De Carlo, Dan Duryea en Jeffrey Lynn

Nadat de drie outlaws Charles E. Boles, Jersey Brady en Lance Hardeen ontkomen zijn aan een lynchpartij, lijkt het hen het beste dat ieder zijn eigen weg gaat. Enige tijd later berooft Boles, onder de dekmantel van een welvarende rancher in Californië, de goudtransporten van Wells Fargo onder het pseudoniem 'Black Bart'. Tijdens één van zijn overvallen treft Boles in een postkoets zijn oude vrienden Brady, Hardeen en zijn vriendin, de charmante entertainster Lola Montez, aan. Het wordt ingewikkeld voor Boles, wanneer Hardeen een deel van het gestolen goud opeist en Boles verliefd wordt op Lola.

avatar van Brix
Redelijk interessante film, gebaseerd op een historisch western-personage.
De feiten zijn wel nogal verdraaid, en het lijkt hier een beetje op een Zorro-achtige versie van Black Bart, die in werkelijkheid al wat ouder was toen hij zich bezig ging houden met het overvallen van postkoetsen.
Toch interessant omdat hier de door mij (en vele andere westernfans)zeer gerespecteerde Dan Duryea, eindelijk eens een echte hoofdrol mocht spelen.
Doorgaans kreeg hij voornamelijk second-lead rollen, of bijrollen, die echter altijd opvallend waren door het charisma van Duryea.

Niet Duryea's beste rol overigens, maar toch redt hij ook hier de film
Bovendien is Yvonne De Carlo weer oogverblindend als altijd aanwezig als Lola Montez, eveneens een historisch personage.
Maar dat is dan wel weer een typisch Hollywoodiaanse mix-up, want die had in werkelijkheid met Black Bart niets te maken.

avatar van mr rumson
Eens met Brix dat de feiten niet helemaal kloppen .
Zowel Black Bart als Lola Montez waren in Californië.
Alleen Montez was er in 1853 terwijl Black Bart er aankwam in 1849 om goud te zoeken en vertrok weer .Een paar jaar later keerde hij echter terug dus het zou kunnen dat Black Bart Montez inderdaad gekend heeft .
Echter is dat niet de tijd dat Black Bart actief was als overvaller dat gebeurde pas vanaf 1875.
Maar goed dit gebeurde in Hollywood wel vaker dat ze er een eigen draai eraan gaven.
En je kun je afvragen waarom want het verhaal van Black Bart lijkt mij interessant genoeg om er een film van te maken .
Wat deze western betreft er gebeurt eigenlijk niet zo gek veel in om deze boven de middenmoot uit te laten stijgen.
Er zitten aardig wat dialogen in deze western.
De Carlo danst hier en daar wat rond .
De actie scenes zijn om te doen vooral het einde springt erboven uit het deed mij denken aan Butch Cassidy and the Sundance kid.
Ook de locaties zijn prima uitgekozen .
Al met al een aardige western .