Tarzan and the Great River (1967)

Verenigde Staten / Zwitserland
Actie / Avontuur

geregisseerd door Robert Day
met Mike Henry, Jan Murray en Manuel Padilla Jr.

Tarzan wordt door een oude vriend gevraagd om naar Brazilië te gaan om daar een kwaadaardige sekte te stoppen. Die sekte is bezig om dorpjes te vernietigen en de overlevende tot slaven te maken. Hij wordt hierbij geholpen door een mooie blonde dokter, een jongen en een oude zeekapitein.

avatar van Brix
Tweede Tarzanfilm met de Amerikaanse ex top football speler van de Los Angeles Rams, in de hoofdrol.
Fysiek gezien is Mike Henry behoorlijk indrukwekkend aanwezig, maar zijn spel is erg houterig helaas.

De aanwezigheid van Manuel Padilla Jr., als de kleine Jai, doet deze film zeker geen goed.

Rafer Johnson, de voormalige Olympische atleet, als Tarzan's grootste vijand Barcuna, brengt het er heel wat beter vanaf.

Het verhaal is redelijk, maar verloopt vooral door de scene's met Padilla Jr, Jan Murray en de 'komische'chimpansee te traag.

De opnames voor deze film werden, net als die van de overige Tarzanfilms met Mike Henry , gemaakt in Zuid Amerika.

De volgende(en laatste)Tarzanfilm met Henry in de hoofdrol, Tarzan and the Jungle Boy was echter nóg zwakker dan deze.

Henry zou na de opnames voor de drie Tarzanfilms, die snel na elkaar werden opgenomen, een klacht indienen tegen de filmmaatschappij.
Hij liep vele verwondingen op tijdens de opnames- en men liet hem onmenselijk hard werken, totdat hij lichamelijk volledig uitgeput was.
Hij weigerde dan ook de hoofdrol te spelen in de (57-delige)Tarzan TV serie, die aansluitend opgenomen zou worden , eveneens in Zuid Amerika.
In allerijl werd Ron Ely toen zijn opvolger.

avatar van Brix
De poster hierboven is niet de originele van de film.
Deze wél:

ik heb die andere ingestuurd

Mijn dank is groot

Nu maar hopen dat ze hem goed vinden.........

Hoop ik ook.
Misschien kun je het met die van 'Tarzan's hidden jungle' ook nog doen?
Die is perfect, dus...

Hij staat er op

avatar van Brix

Ook deze Tarzan film was niet erg goed het plaatje van de oude man en het kind op de boot moest je doen denken aan de film met Bogart en Hepburn The African Queen. Mike Henry heeft totaal geen charisma en doet je verlangen naar oudere tijden ondanks alles denk ik dat jeugd deze prent beter zal waarderen

avatar van Phantasm
Aardige Tarzan film met hier en daar mooie plaatjes.

avatar van Brix
Wie afgaat op de actiescène afbeeldingen die er op de poster van deze film te zien zijn komt bedrogen uit.
Geen enkele van die situaties is namelijk in de film te zien.

Waarschijnlijk is die poster gemaakt voordat de film klaar was, en zijn er door omstandigheden scènes die gepland waren niet opgenomen, of eruit geknipt.

avatar van movie acteurs
De dvd van deze film eerder in september besteld maar nooit gearriveerd. Vorige maand toch nog opnieuw besteld en nu eindelijk deze film ook gezien. Ik had al vernomen dat de poster nogal misleidend was. Een avontuurlijke poster voor een film waar het avontuur nogal pover is. Duidelijk een van mijn minst favoriete Tarzan films. Avontuur en personages stellen weinig voor. Mike Henry doet zijn best maar kon deze film ook niet redden. De film is bij vlagen ook wat aan de saaie kant. “ Jungle Boy” en “Valley of Gold” vind ik zelf wat leuker en avontuurlijker. 2,0.