Tarzan and the Valley of Gold (1966)

Verenigde Staten / Zwitserland
Actie / Avontuur

geregisseerd door Robert Day
met Mike Henry, David Opatoshu en Manuel Padilla Jr.

De internationale misdadiger Vinaro heeft een 10-jarig jongetje ontvoerd, omdat hij denkt dat die hem naar de verloren stad van goud kan brengen. Tarzan moet Vinaro en zijn bende zien te stoppen.

avatar van Brix
Eerste, en beste, van de drie Tarzanfilms met Mike Henry in de hoofdrol.

Het verhaal is redelijk, maar had beter uitgewerkt kunnen worden
Het boek, van Fritz Leiber, is heel wat beter.

Het is voor de Tarzanfans wel even wennen om hun held, gekleed in perfect gesneden maatkostuum, als een soort James Bond, per vliegtuig te zien reizen.

Wanneer Henry zich even later echter ontdoet van dit ''laagje beschaving", en zijn indrukwekkend gespierde body toont, is Tarzan weer als zodanig herkenbaar.

De opnames voor deze film werden in Mexico gemaakt.

avatar van Phantasm
Prima Tarzan film die lekker wegkijkt met een aardig bedacht verhaal.

avatar van movie acteurs
Het begin oogt een klein beetje als James Bond inderdaad. En met die aankomst in Mexico Stad zou je bijna denken of Tarzan een bezoekje gaat brengen aan "Bond-Villain" Franz Sanchez. De eerste Tarzan film met Henry in de rol. Moet de "The Great River" nog zien en dan heb ik alle films met Henry ook weer gezien. Film begint goed en heeft zo zijn spannende momentjes. Naar het einde toe daalt de film wat af. Opvallend is ook dat Tarzan hier makkelijk de wapens weet te gebruiken. Zelfs een tank is voor hem een eitje. De finale stelt helaas iets teleur. Kleine 3,5.

avatar van Grindhouse62
Ik heb vanmiddag maar weer eens een stukje nostalgie uit mijn collectie gehaald. Een Tarzan film dus. Ik heb Tarzan and the Valley of Gold volgens mij tussen de 40 a 50 jaar geleden voor het eerst en het laatst gezien op de duitse tv. Ik heb de meeste Tarzanfilms wel in mijn collectie. Dus af en toe kijk ik er eentje. Ik vond deze eerste, ook de beste, van de drie Tarzan films met Mike Henry in de hoofdrol. Ik heb mij vanmiddag prima vermaakt met de herziening van deze avontuurlijke Tarzan film.

avatar van Brix
Grindhouse62 schreef:

Dat is ook mijn mening.
Ik heb deze destijds meerdere malen in de bioscoop gezien (de andere films trouwens ook ) en later op TV, en DVD.
Het is de enige van de drie die ik graag weer opnieuw bekijk van tijd tot tijd.