• 8.610.410 stemmen

Alternatieve titel: De Droom

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Pieter Verhoeff

Met onder meer: Huub Stapel, Peter Tuinman en Freark Smink

IMDb beoordeling: 6,8 (123)

Oorspronkelijke taal: Fries

Releasedatum: 3 september 1985

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot De Dream

De Dream is het liefdesverhaal van Wiebren Hogerhuis (Peter Tuinman) en Ymkje Jansma. Wat voor haar werkelijkheid moest worden, was voor hem een voorbijgaande verliefdheid. Wanneer Ymkje wordt afgewezen is de leugen haar wraak. Ze verklaart tijdens de tumultueuze rechtszitting Wiebren herkend te hebben als een van de inbrekers in de boerderij van Haitsma. Ook de kameraden uit de socialistische beweging laten de broers Hogerhuis in de steek, omdat de werkelijke daders deel uit maken van die beweging. Zullen de broers er ooit in slagen hun onschuld te bewijzen?

imageimageimage

Inspecteur van politie

Wiebren Hogerhuis

Pieter Jelsma

Paulus van Dijk

avatar van hugohei

hugohei

De film is gebaseerd op een geruchtmakend proces in 1895 : de zaak Hogerhuis. Drie broers werden beschuldigd van inbraak en geweldpleging en ze werden (ten onrechte) veroordeeld omdat ze 'rooien' waren. Socialisten dus, en daar moest de overheid niks van hebben.

Het verhaal is een beetje ingewikkeld ['gelaagd'] omdat een lovestory (zie boven) is gemixt met een speurdersverhaal (Huub Stapel) en een rechtbankdrama (gerechtelijke dwaling) met politieke ondertonen.

Al met al een goeie, interessante film.

Geheel in het fries.

Joke Tjalsma (debuut) is , zoals altijd trouwens, erg goed.

Mooi historisch drama.

Peter Tuinman steelt de show en Joke Tjalsma is ook erg goed. Veel mooie sfeerbeelden.

Grappig om Huub Stapel enkele zinnen Fries te horen spreken.

avatar van mdj

mdj

De eerste scenarist had het stuk al de documentaireachtig gemaakt. Een ander heeft het werk afgemaakt en er een lovestory in verweven. Mooi sfeerbeeld van oude socialistische tijden met bijbehorende bijeenkomsten van de 'rooien' incl. liederen. Geweldig dat de film in het Fries is en dat op de afbeelding hierbij zelfs 'Fryske ferzy' staat . Alleen blijven de meeste mensen de titel op z'n Engels uitspreken ... .

avatar van BOND31

BOND31

Ooit eens gezien, maar kan mij er niet veel meer van herinneren, behalve dat ik m vrij sterk vond, vandaar de 3,5. Overigens, deze film is binnenkort op TV te zien. (21 aug as als zomergastfilm).

avatar van jordybeukeboom

jordybeukeboom

Prachtige film om te zien, puur op beelden beoordelend. Het verhaal wordt nogal droog gebracht, zonder opsmuk, maar dat komt de film eigenlijk alleen maar ten goede, en het past ook goed bij de nuchtere Friezen. Het verhaal blijft tot het einde toe boeien

3,5 sterren

avatar van aeverhoog

aeverhoog

Met dank aan Zomergasten ... Het deed me op een bepaalde manier aan Hurricane denken en aan de Name of my father door de gerechtelijke dwaling. Bijzonder dat zoveel onrecht in Nederland heeft plaatsgevonden en is verfilmd. Het verhaal is bijzonder ... dat Fries - met ondertiteling - is best te doen ... en de film bleef me constant boeien.

avatar van Tieske

Tieske

Ik vond het wel een goeie film, boeiend, soms spannend en dat het in het Fries was vond ik wel mooi en het paste ook goed.

De rechtzaak vond ik wel wat amateuristisch aandoen, ook met dat boegeroep van het publiek, maar misschien was dat wel gewoon hoe het ging in die tijd.

3,5 ster

avatar van kjonker1

kjonker1

Waar kun je deze film zien of kopen, ben er ook op zoek naar.

Moet een zeer leuke film zijn

kappeuter (crew films)

Is helaas niet te koop op dvd. De film is destijds wel op vhs verschenen. Bij sommige bibliotheken, waaronder de centrale bibliotheek in Utrecht, kun je 'm huren.

avatar van kjonker1

kjonker1

Jammer ik zoek eigenlijk deze film,maar om naar utrecht te rijden is wel ver.

Ik woon in Friesland en mijn pa wou graag deze film zien.

Weet toevallig bij mij in de buurt ook een adresje waar ik eventueel zou kunnen informeren.

Quido

Als die ooit op dvd komt hoop ik dat ze de making of "Werken aan een droom" van zo'n 35 minuten als extra op de dvd zetten. Die is bewaard gebleven ...

Vond dit een erg sterke film. De spanning werd goed opgebouwd en de plattelandssfeer is onovertroffen. Peter Tuinman schittert als Wiebren Hogerhuis.

kappeuter (crew films)

De centrale bibliotheek Leeuwarden heeft de film ongetwijfeld in de collectie.

avatar van otherfool

otherfool

Interessante film, al was het maar omdat hij in m'n moedertaal is (en daarvan zijn de 'grote' producties toch op een handje te tellen). Soms moeilijk te geloven dat dit zich allemaal hier echt heeft afgespeeld...

3*.

avatar van robertus65

robertus65

Ik vond het niet indrukwekkend, het hele onderzoek en de rechtzaak word even in sneltreinvaart afgewikkeld. Was toch teveel een politieke film dan een spannende misdaadfilm.

avatar van gotti

gotti

De film kent zo zijn momenten, maar heeft de tand des tijds niet helemaal doorstaan. Zoals Verhoeff vanavond ook al melde mist de film vooral wat dynamiek en snelheid.

Geinige rol van Stapel trouwens...

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Mooie setting en goed geacteerd, maar het was soms erg moelijk mijn aandacht erbij te houden.

avatar van De Mees

De Mees

Waar heb je die gezien?

Quido

Draaide gister op het NFF.

avatar van De Mees

De Mees

Hopen maar dat de film nog een keer op DVD komt.

Deze film is intussen al weer enige tijd op DVD beschikbaar. Onder meer via bol.com.

avatar van speranza

speranza

Mooie film met fraaie beelden en overtuigend acteerwerk van Peter Tuinman.

gussenburg schreef:

Staat daar trouwens die making of van zo'n 40 minuten op?

avatar van robertus65

robertus65

Nee, niks extra

gauke

De videofilm staat al jaren in mijn dvd-kast. Of mijn beoordeling van deze boeiende Friestalige film (vanuit Drachten) objectief is valt denk ik te betwijfelen. Grappig was in ieder geval dat er verschillende figuranten meededen die ik kende. Maar goed.

Ik vond het, op ware gebeurtenissen gebaseerde (plattelands) liefdesdrama, spannend en sterk qua opbouw en sfeerbeelden. Daarnaast had Peter Verhoeff gezorgd voor een goed spelende cast.

avatar van kleez

kleez

Keken we altijd op school (ben zelf fries). Jeugdsentiment!

avatar van Robi

Robi

Een Friestalige film uit 1985 en ook best een grootse productie voor die tijd. Het verhaal is ook boeiend over drie broers die onschuldig worden opgepakt en een politiek proces krijgen als socialistische propaganda, terwijl ze daarmee verraden worden door hun socialistische collega's. Maar als film is het helaas allemaal veel te statisch en saai. Ook is het allemaal veel te afstandelijk gefilmd en deed het me denken aan een ouderwets tv-spel. (niveau Zwiebertje) De belangrijke emotie is in deze film daarmee ver te zoeken. In 1985 werden er al wel betere films gemaakt dat zeker, maar de Nederlandse film heeft ook nog een hoop positieve ontwikkeling meegemaakt in de vele jaren daarna. Dat wordt met deze film ook weer duidelijk.