Daihao Meizhoubao (1989)

Alternatieve titels: Codename Cougar | Code Name: Cugar | The Puma Action | 代號美洲豹

China
Drama / Thriller

geregisseerd door Fengliang Yang en Yimou Zhang
met Xiaoning Liu, Xueqi Wang en Li Gong

Een terroristische organisatie genaamd "Asian Black Commandos" kaapt een vlucht tussen Taipei en Seoel en dwingt het toestel te landen op het Chinese vasteland. De communistische autoriteiten kunnen het vliegtuig niet bemachtigen door de aanwezigheid van een prominente zakenman. Ze besluiten discreet samen te werken met de Taiwanese autoriteiten om deze gespannen situatie tot een goed einde te brengen.

avatar van kinjutsu
Yimou Zhang. Al zijn films zijn op gestemd, maar deze stond tot voor kort niet eens op de site. Toch vreemd bij zon grote naam.

Heh.

Erg vroege Zhang ... geen idee wat het juiste verhaal achter deze film is maar dit is in ieder geval niet "de auteur" Zhang, eerder een made-for-TV projectje om een onzekere toekomst eventueel wat zekerder te maken? Veel stelt het in ieder geval niet voor.

Toch kan Zhang al rekenen op Li Gong en You Ge, geen kleine namen. Dat en een aantal sfeervolle (en kleurrijke) beelden op het einde zijn het hoogtepunt van dit vliegtuigkaapfilmpje. De rest is jammer genoeg dieptepunt.

Visueel érg lelijke film, de tussenstukken met de fotos en voice over zijn erg vervelend, de onderlinge spanningen gaan een beetje aan mij voorbij (Taipei vs Beijing spanning) en de heist zelf is ook niet al te denderend.

Gelukkig duurt het allemaal niet lang, dan nog zit er aan het einde een erg weirde recap met wat alternate angle shots. Geen idee waar dat op sloeg ... maar soit, 't was de laatste Zhang en die kunnen we weer met een gerust hart wegstrepen.