Diary Film, I Was 12 in 56 (2006)

Hongarije
Documentaire

geregisseerd door Boglárka Edvy en Sándor Silló

In de herfst van 1956 besloot een jongetje uit Boedapest een dagboek te beginnen. Er gebeurden heftige dingen: opstand tegen de regering, veiligheidspolitie die het vuur opende op demonstrerende studenten en arbeiders, sovjet- tanks in de straten. De 12-jarige trekt door gebombardeerde en verlaten buurten en schrijft alles op. Trouw bezoekt de kleine geschiedschrijver wekelijks zijn vioolleraar – het leven gaat door. Vijftig jaar na de Hongaarse Opstand, de muzikale leerling is inmiddels een vermaard violist, werd het dagboek verfilmd: met de originele teksten, huiveringwekkende archiefbeelden, reconstructies, kindertekeningen en animaties.