The Last Wave (1977)

Australië
Mystery / Thriller

geregisseerd door Peter Weir
met Richard Chamberlain, David Gulpilil en Olivia Hamnett

Een advocaat in Sydney wordt opgeroepen om een groep Aboriginals te verdedigen. Vastberaden om hun stilte te doorbreken en de waarheid te ontdekken, raakt de advocaat steeds verder en dieper betrokken.

avatar van Querelle
Na Picnic at Hanging Rock maakte Weir opnieuw een vrij sprirituele film. Maar deze film is helaas veel letterlijker en meer plotgedreven. Dat is jammer want de film is op zijn best in de droomtijd stukken. Het einde is vrij onwerkelijk door de verwarring van realiteit en fictie. Maar het had allemaal nog wel ietsje intenser en consequenter gemogen.
Wel aardig, niet meer.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Australische mystiek.

Dat Criterion het wel vaker bij het juiste eind heeft bewijst hun release van deze vergeten, maar prima thriller uit Australië. Het is met name het onderliggende mysterie dat de kijker aan het scherm gekluisterd zal houden alsmede de lang uitblijvende ontknoping, die met lef wordt gebracht. Sfeervol en spannend.

Zeer goed.

avatar van wendyvortex
In de herziening!
Advocaat Richard Chamberlain verdedigt 5 van moord verdachte Aboriginals en ondertussen is Australië in de ban van vreemde weersverschijnselen.
Peter Weir in de tijd dat ie nog geweldige lichtelijk vervreemdende films maakte.

Goeie film over een advocaat die wat over zichzelf te weten komt als hij een moordzaak aanneemt. Een redelijk mysterieus plot dat zich langzaam ontvouwt. Sfeervol, vooral vanwege de aanhoudende regen. De film werkt soms bijna hypnotiserend door het trage tempo en de soundtrack.

In deze vreemde, duistere mysteriethriller, met bedrieglijke voortekenen, stonden de tegenstellingen tussen twee verschillende culturen centraal. Jammer dat de herhaaldelijke onderbrekingen en toevoegingen de vaart uit het verhaal haalden; daardoor boeide de film niet en ontbrak de hartstocht. Richard Chamberlain bewees in de rol van de jonge, naïeve en principiële advocaat, een veelzijdig acteur te zijn.

avatar van Woland
Peter Weir blijkt wederom een interessante filmmaker, wiens neiging tot mystiek en eigenzinnigheid ik wel kan waarderen. Picnic at Hanging Rock was een tijd terug erg goed bevallen, en ook deze was ik erg benieuwd naar. Het is een thriller over een advocaat die een aantal aboriginals moet verdedigen tegen een aanklacht voor moord, en dit alles terwijl er nogal atypisch weer over Australië hangt. Het aspect van de moordzaak is redelijk maar niet heel veel meer dan dat, maar de continue dreiging dat er meer achter eigenlijk alles wat gebeurt zit, die is erg sterk gedaan. Mooie suggestieve film, met mysterieuze beelden en inderdaad een minimalistische maar effectieve soundtrack helpt daar ook bij. De film sleept soms wel een beetje, maar uiteindelijk ben ik toch wel fan van dit soort mysterieuze sfeertjes. Een welverdiende 3.5* wat mij betreft.