Calle 54 (2000)

Spanje / Frankrijk / Italië / Mexico / België
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Fernando Trueba
met Gato Barbieri, Cachao en Michel Camilo

Calle 54 is een openlijke liefdesverklaring aan de Latin Jazz, de muziek die - aldus filmmaker Fernando Trueba - mij van het leven laat genieten zoals niets anders dat kan. Trueba neemt ons mee op een muzikale reis van de Bronx via Cuba naar Brazillie en van Argentinië via Santo Domingo naar Andalusië. Hij laat ons horen hoe deze jazz verhalen vertelt, protesteert, verleidt en bovenal levenslust uitstraalt. De film is een mix van geluid en beelden, stijlen en ritmes - van samba tot cumbia en flamenco. Trueba zocht de beste latin-jazz artiesten thuis op voor een kort portretje en liet ze vervolgens optreden in de Sony Music Studios aan 54th street in New York (vandaar de titel van de film: Calle is Spaans voor straat).