ad

Alternatieve titel: The Idiot

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Georges Lampin

Met onder meer: Gérard Philipe, Edwige Feuillère en Lucien Coëdel

IMDb beoordeling: 6,9 (189)

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 7 juni 1946

Over L'Idiot

Muichkine, een jonge Russische prins, keert terug huiswaarts naar Sint-Petersburg, na een verblijf in een instelling voor geesteszieken. Hij is vastberaden om fatsoen en vriendelijkheid ten toon te spreiden in deze ruwe en wrede wereld. Hij wordt aangetrokken door een jong meisje net op het ogenblik dat hij een minder onschuldige vrouw tracht te redden. Maar door jaloezie en zijn eigen naïviteit wordt een regelrechte tragedie bewerkstelligd.

Campy verfilming van de roman, het idee alleen al om het boek in een versie van 90 minuten op het scherm te brengen is bezopen.

Nu ben ik geen Philippe fan, maar aangezien hij toch echt de hoofdrol vervult en ook prominent op de poster staat, zou het niet vreemd zijn geweest om hem hierboven ook te vermelden. Geen fan ben ik, maar deze houten klaas was wel geknipt voor het spelen van een autist. De glansrol is echter voor Edwige als Nastassia F. die de rest van de cast wegblaast, ook geholpen door enkele ravissante outfits. Eigenlijk was ze al iets te oud voor de rol( al ziet ze er nog goed uit), wat wij in enkele close ups ook kunnen waarnemen.

De film focust zich bijna geheel op de driehoek Myschkin/ Nastasia/Rogozjin( Coëdel) wat het ongetwijfeld overzichtelijk maakt, maar degenen die het boek kennen zullen zich afvragen waarom de rest ( onder wie een schattige blondine die Aglaja speelt) er zo karig afkomt, terwijl degenen die het boek niet kennen zich zullen afvragen wat die lui eigenlijk in de weg lopen.

Cinematografisch niet te bijzonder, wel opvallend is de weelderige enscenering, zeker voor een film van zo vlak na de oorlog.

Wat de muziek betreft: een soort Ivan Rebroff achtig kozakkenkoor en kerklokken, camp dus. En nog even de symfonie in G- klein van WAM.