Pappa ante Portas (1991)

4,10

Duitsland

geregisseerd door Vicco von Bülow
met Vicco von Bülow, Evelyn Hamann en Ortrud Beginnen

Heinrich Lohse is afdelingshoofd bij het bedrijf Deutsche Röhren AG. Hij let altijd goed op de centen en omdat het bedrijf een tekort heeft aan typmachinepapier, bestelt hij een gigantische hoeveelheid om zoveel mogelijk korting te krijgen. Helaas wordt er zo'n enorme hoeveelheid geleverd dat het bedrijf voor de komende 40 jaar genoeg voorraad heeft. Lohse wordt dan ook afgerekend op zijn inschattingsfout en met vervroegd pensioen gestuurd. Voor zijn echtgenote Renate is dat geen pretje, want thuis houdt hij er dezelfe mentaliteit op na als op kantoor...

1 BERICHT 1 MENING
avatar van bioscoopzaal
Erg geestige komedie met een prima hoofdrol van Vicco von Bülow, die in Duitsland erg populair is als komiek en cartoonist (onder de naam Loriot).

Ook zijn scenario van Pappa ante Portas is een klapper, vol spitse humor en goed getimede oneliners. Enkel naar het einde toe wordt het iets té kolderiek, maar de altijd uitgestreken von Bülow houdt het boeltje toch prima in het gareel.

Het was in elk geval lang geleden dat ik me nog zo heb vermaakt tijdens een komedie.

3.5 sterren.