• 8.294.824 stemmen

De Vliegenierster van Kazbek (2010)

Drama | 112 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland / België

Geregisseerd door: Ineke Smits

Met onder meer: Madelief Blanken en Kakha Kintsurashvili

IMDb beoordeling: 5,9 (216)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 8 april 2010

Plot De Vliegenierster van Kazbek

De Vliegenierster van Kazbek speelt zich af tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog. Op het eiland Texel woont de dromerige Marie. De komst van een groep Georgische soldaten, waaronder een muzikant en een filmoperateur, zorgt voor veranderingen. Goga en zijn vrienden brengen op het grauwe Noordzee-eiland kleur, leven en liefde in het bestaan van Marie. Aangespoord door de heldin van de Sovjet-filmmusical 'De Vliegenierster van Kazbek', die de Georgiërs met zich meezeulen, en bij iedere gelegenheid die zich voordoet bekijken, neemt Marie haar lot in eigen handen. Temidden van de chaos van hun vrijheidstrijd ontworstelt zij zich aan de beklemmende werkelijkheid door te leren vertrouwen op haar fantasie.

avatar van Mescaline

Mescaline

Deze film probeerde het drama gedeelte af te wisselen met wat luchtige momenten om een klein beetje in te spelen op de rijke fantasie van de hoofdrolspeelster, maar faalt in zowel het drama als in het fantasie/luchtige gedeelte.

De personages zijn erg standaard, zwart wit, en vlak neer gezet en zorgen daardoor ook niet echt voor medeleven.

Het enige pluspunt was de redelijke hoofdrolspeelster, die haar karakter een beetje kleur kon geven en de zeer korte rol van Jack Wouterse die ik persoonlijk toch wel een goed nederlands acteur vind, afgezien van dit kon ik zeer weinig positieve punten vinden.

Het einde leek nog een beetje de goede en spannendere kant op te gaan maar speelde zelfs daar niet veel verder op in, en zoals eerder al gezegd, wat een korte en simpele dialogen zeg!

Voor de hoofdrolspeelster en Jack Wouterse 1,5 sterren wat tevens ook voor de moeite is

avatar van Rednas 2

Rednas 2

Verrassende Nederlandse film. Het negatieve commentaar begrijp ik niet helemaal, heur. Maar goed, ieder zijn mening... Zelf vond ik de film zeker de moeite waard. Mooi (duidelijk) verhaal, niets moeilijks aan en zeker geen rammelend scenario. Beetje apart, zelfs... Gewoon kijken!

avatar van robertus65

robertus65

Wirwar van van alles en nog wat, helaas komt het er niet echt uit, de film oogt traag en boeide nauwelijks.

avatar van visvogel

visvogel

Na minder dan een half uur kijken sliep mijn vrouw, ik heb het 3 kwartier volgehouden! Was nog nooit in mijn leven in slaap gevallen bij een film, maar het moest er eens van komen! Saaier kan gewoon niet...

avatar van Hannes791

Hannes791

Nee, vond het geen goede film. Zoveel fantasie als Marie heb ik niet. Er gebeurde gewoon te weinig.

Georgische verhaal voerde qua tekst de boventoon, ben benieuwd wat men in Georgie moet met die spaarzame nederlandse zinnen.

Zag in de making of een halve scene waarin Marie als moffenhoer wordt gestraft, maar deze scene zat niet in de film.

Op de site van Fuworks ging het over naakte zwemwedstrijden. Niet gezien in de film. Lokkertje om mensen naar de bios te trekken??

avatar van dennis013

dennis013

ik kon het niet echt volhouden, film afgezet na 30 min. Doe ik normaal nooit

avatar van mcdaktari

mcdaktari

het is idd geen sterke film nee, daarom stem ik op deze niet, ik snap trouwens toch niet goed dat jullie stemmen als je een film maar een half uur hebt gezien. Dat ze zulke stemmen maar eens verwijderen want dat slaat echt helemaal nergens op, en geef geen zwak excuus als, ik zie na 15 min. al of een film goed is of niet. Gewoon niet stemmen

avatar van blurp194

blurp194

Nederlandse films lijden vaak onder een soort stigma - we kunnen onze eigen films om de een of andere reden niet goed vinden, lijkt het wel. En dan zeker als de film in kwestie wat 'anders' is, valt het vaak niet mee. Maar, er is een heleboel positiefs te melden over deze film.

Laten we maar eens beginnen met de Russenoorlog, een weinig bekend stukje van onze geschiedenis. Toch vreemd - je zou denken dat het verhaal van de Georgiers en Duitsers die ver na 5 mei nog doorvochten op Texel wat bekender zou zijn. Staat vanzelf een stukje over op Wikipedia, en leuk om daar door deze film op gewezen te worden.

Het verhaal is misschien wat onhandig opgehangen aan de dromerige, zweverige Marie die als een ongebonden sprookjesprinses door het verhaal heen dwaalt. Het levert aan de ene kant wel leuke beelden op, maar het schept ook een afstand tussen de gebeurtenissen en de kijker. Die dromerige afstandelijkheid is ook denk ik wel een van de voornaamste kritiekpunten, de scherpte mist wat teveel in het verhaal. Als ik als voorbeeld maar noem de manier waarop de stand van zaken van de opstand aan de duitse commandant wordt doorgegeven - ik kan me toch niet voorstellen dat dat zo emotieloos gegaan kan zijn.

Het verloop van het verhaal lijkt sowieso al wat weinig aandacht te krijgen - het komt nogal over alsof na een uur film plotseling het einde in zicht kwam, en de rest maar wat afgeraffeld is.

Maar met al dat gezeur, blijft het wel een leuke aparte film. Sterke punten zijn zeker het frisse gezicht en spel van Madelief Blanken en de Georgiers, en zeker ook de opvallend mooie beelden - en niet alleen van Texel, er is hier echt iemand met een goed oog bezig. En ook leuk zijn de surrealistische scenes van de filmvoorstelling, en de film zelf - de vliegenierster van Kazbek, met een vriendelijk lachend schaap als copiloot. Alleen om die twee scenes al zou deze film verplicht kijkvoer moeten zijn voor elke filmliefhebber.

Met trouwens ook nog een mooi klein rolletje van John Leddy - nooit mijn favoriete acteur geweest, maar leuk om 'm hier te zien - en ook een goed voorbeeld van dat je je niet altijd door je verwachtingen moet laten leiden.

gauke

Arthur Japin is een van mijn favoriete schrijvers, dus mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Helaas ben ik bij lange na niet geïmponeerd. Een Nederlandse oorlogsfilm, vol exotische symboliek, die gebaseerd is op fantasie en verbeeldingskracht en totaal in de knoop komt te liggen met de eigen verhaallijnen. Een soort van moeizaam, gekunsteld sprookje dat de keiharde werkelijkheid (ook op Texel hebben zich de meest afgrijselijke taferelen afgespeeld) op een onnozele, oubollige en kinderlijke wijze lijkt te verdoezelen. De regisseur schiet haar doel ver voorbij en levert een onbevredigend stuk werk af.

avatar van Robi

Robi

• 1912 berichten

In basis is het een hele mooie film, met hele mooie beelden ook. Maar het grootste probleem is toch het verhaal dat niet echt van de grond komt. Er komen te veel gedachten en sferen naar boven die te veel afleiden. Waar gaat het nou over? Het is oorlog. Er is verzet. Wat is nou de rol van Marie hierin? Het is dromerig en sprookjesachtig. Maar er zit ook een keiharde werkelijkheid in. Wie zijn de verraders? Wie zijn de helden?

En tenslotte is de cast van Madelief Blanken niet echt gelukkig. Het is niet die charismatische persoonlijkheid die deze film nodig zou moeten hebben om meer te overtuigen. En ook het gegeven van Georgische opstandelingen die gedwongen worden om met de Duitsers mee te vechten, leeft niet echt hier. Dus zullen ze ook niet zo snel als helden gezien worden.

avatar van Multivitamine

Multivitamine

Hadden ze soms in gedachte om net zo'n soort film als Inception te maken?

avatar van vinniehond

vinniehond

Waardeloos

avatar van Marvinleeaday

Marvinleeaday

Anders, zo zou ik de film willen omschrijven. Het gegeven is in elk geval goed, deze Georgische helden mogen best onder de aandacht worden gebracht. Ook al die onbekende Nederlandse helden en heldinnen, die voor volk en vaderland veel over hadden en daarna door hetzelfde volk werden gestraft voor vermeende colleboratie of hoererij

Jammer dat de film af en toe te dromerig wordt, en een accordeon die in zee heeft gelegen en na zo meegesleept te zijn dat geluid produceert lijkt mij onmogelijk. .

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20335 berichten

Wat had ik graag van deze film willen houden. Magonia, de vorige film van Smits en Japin, vind ik erg goed. Het doet me een beetje pijn dat de algemene teneur hier aardig klopt. De Vliegenierster van Kazbek is helaas niet gelukt.

Er zit nota bene zelfs een haast briljante scene in. Het moment dat de Georgische militairen naar een stuk film uit hun vaderland kijken en zelf de dialoog en de geluiden erbij maken is echt prachtig. Zo goed had het kunnen zijn, maar vooral richting het einde raakt de film zichzelf volledig kwijt. De film slibt volledig dicht, mist de openheid van Magonia en is overdadig en vol. Met een heleboel vlinderkitsch. Geen film die echt magisch realistisch is, maar een die het vooral heel hard wil zijn. En dat doet deze film de das om.

BBarbie

Aangetrokken door de titelrol van Anamaria Marinca voel ik mij redelijk bekocht, want de Roemeense actrice komt alleen voor als hoofdrolspeelster in de film in-de-film en dat is niet veel meer dan een cameo. Ook de rest van het verhaal spreekt mij niet aan. Het is een halfslachtige poging om de bloedige Georgische opstand tegen de Duitsers op Texel in een romantisch kader te plaatsen. Bijzonder matig.

avatar van lJSBEER

lJSBEER

Arthur Japin zou zich moeten schamen. Wat een musicaal prul - een romantische verheerlijking/verkrachting van wat zich daar werkelijk op Texel heeft afgespeeld. Wat waarschijnlijk wel waar is is dat het verzet van de Georgiers direct ingegeven werd door het gegeven dat de Russische overheid collaborateurs executeren zou bij thuiskomst. Ik ben op die herdenkplaats op Texel geweest toen ik zeer jong was. Ik ga me er zeker over inlezen was er toen echt gespeeld heeft. Maar ik kan niet geloven dat deze film een eerbetoon is aan hen die gevallen zijn, wat een farce.

avatar van lezertje

lezertje

Wat een prul van een film. Oersaai. Na 25 minuten en 7 seconden precies gestopt. De film is traag en er gebeurt werkelijk niets in. Het scenario van Arthur Japin staat bol van de stompzinnigheden, als gevolg van de taalbarrière. Marie die aan de Georgische soldaten probeert uit te leggen dat het oorlog is (Alsof zij anders zouden denken ze door de Duitsers mee genomen zijn op een schoolreisje) . Diezelfde taalbarrière blijkt opeens opgelost te zijn als twee Georgiërs tegenover de eigenaar de plaatselijke bioscoop staan en hem wel begrijpen. Japin mag dan een begenadigd romanschrijver zijn, van het schrijven van filmscenario’s heeft hij geen Leidse- Goudse en Edamse kaar gegeten. Overduidelijk nul sterren.