Sappho (2008)

Oekraïne
Drama / Erotiek

geregisseerd door Robert Crombie
met Avalon Barrie, Todd Soley en Lyudmila Shiryaeva

De miljonairsdochter Sappho Lovell arriveert op het Griekse eiland Lesbos voor haar huwelijksreis met haar echtgenoot, de artiest Phil. Daar ontmoet zij Helene, de dochter van een Russische archeoloog en zij wordt stapelverliefd op haar. Terwijl onze drie minnaars in een complexe meisje-jongen-meisje driehoeksverhouding leven, gelooft Sappho dat zij de reïncarnatie is van de legendarische dichteres Sappho, die de eerste was om het 'lesbische' om te zetten in 'Lesbos'. Helaas beseft deze moderne Sappho ook hoe de legende van de oude Sappho eindigt.

Matig en braaf lebo relatle drama dat niet echt inspirerend is. De poster is veel en veel beter dan de film en dat zegt genoeg.

Een softcore film die lijdt onder de voornaamste elementen: regie, script en de acteurs. Dan krijg je een clichématig, ongeloofwaardig, overdreven, traag, geforceerd, irritant, niet interessant verhaaltje waarin de mooie lijven het moeten doen. En op zijn minst niet respectvol naar lesbische vrouwen.

Een film uit Oekraïne, die in eigen land veel stof heeft doen opwaaien gezien de homo-erotische scènes en thematiek. De orthodoxe kerk schreeuwde moord en brand. De homohaat zit diep in Rusland. De film is helemaal opgenomen in de Krim, met een overwegend Russische bevolking. Niet handig van regisseur Robert Crombie om deze film daar te maken. Hij werd bijna gelyncht.

Aan de andere kant, ik heb zelden zo'n mooie cinematografie gezien als van deze film. Iedere opname is een plaatje, de prachtige grillige kust, de natuur, de dorpjes met de orthodoxe processies. Maar ook de decors, kostuums, kleur en opname kwaliteit, fotografie, allemaal oogstrelend. Een groot deel van de binnen opnamen zijn gemaakt in het Vorontsov paleis in Alupka en voor een deel in het Livadia paleis, het voormalige zomerverblijf van de Russische tsaren. Er valt genoeg te genieten dus, want vooral dat Vorontsov paleis, aan de ene kant een Tudoriaans kasteel en letterlijk aan de andere kant een Moors paleis, is schitterend en krijg je niet zo snel te zien.

Is Sappho daarmee een goede film? Nee, natuurlijk niet. Maar het is wel een erg zure reactie van gauke, alsof het zo'n beetje de slechtste film is die hij gezien heeft. Zijn goed recht natuurlijk. Smaken verschillen. Avalon Barrie heeft erg veel kritiek gekregen op haar acteerprestaties in deze film. Ten onrechte. Ze speelt een kreng van een verwende miljonairsdochter en doet dat heel behoorlijk. Haar personage wil (in de jaren twintig) breken met de conventionele en seksuele moraal en verbeeldt zich gaandeweg het verhaal dat ze een reïncarnatie is van de Griekse dichteres Sappho, die op Lesbos de liefde tussen vrouwen verheerlijkte. Maar zoals de regisseur ook zelf heeft aangegeven, dat hele lesbische gedoe is in feit maar bijzaak. De Amerikaanse is niet echt lesbisch, haar nieuwe vriendin ook niet, ook al bedrijven ze de liefde. Waar het om gaat is dat Sappho Lovell gaandeweg het contact met de werkelijkheid begint te verlezen. Gewoon gek wordt, zeg maar, en dat is best aangrijpend. Zo ook haar zelf gekozen dood met een sprong van de rotsen. Het slot, waarbij ze naar de States wordt getransporteerd in een kist met ijs is wel origineel. Dat Phil en Helene elkaar dan weer vinden, is weer minder .

Met Lesbos heeft het allemaal weinig te maken. Er schijnt een Engels gedubte versie van deze film te bestaan en die lijkt me beter. Want een Amerikaans echtpaar en alle 'Grieken' Russisch te horen spreken maakt het niet geloofwaardiger. Maar ja, al die Engels sprekende Duitse soldaten in onze oorlogsfilms zijn dat ook niet.

Er komt inderdaad wat seks en bloot voor in deze film. Niet zo vreemd gezien de titel en het thema. Maar om het dan weer meteen erotiek en softcore te noemen vind ik wel heel vreemd. Dan is zo langzamerhand iedere film softcore. Of beginnen we hier al net zo puriteins te worden als de Amerikanen?