• 8.485.795 stemmen

Dream Deceivers: The Story behind James Vance vs. Judas Priest (1992)

Documentaire / Muziek | 60 minuten

Genre: Documentaire / Muziek

Geregisseerd door: David Van Taylor

Met onder meer: Rob Halford en K.K. Downing

IMDb beoordeling: 7,2 (322)

Plot Dream Deceivers: The Story behind James Vance vs. Judas Priest

"Heavy Metal Goes On Trial"

In 1990 wordt de Heavy Metal band Judas Priest ervan beschuldigd verantwoordelijk te zijn aan de verminking van James Vance en de dood van diens vriend. De twee tieners hadden in 1985 na het horen van 'verborgen berichten' in een nummer zelfmoord proberen te plegen met een jachtgeweer. Deze documentaire volgt het proces van Judas Priest en stelt de vraag of Heavy Metal wel een goede invloed heeft op de jeugd.

Zichzelf (Judas Priest)

Zichzelf (Judas Priest guitarist)

link naar de documentaire

Ik zag hem al een tijdje geleden.

Goed gemaakt. In het begin wordt nogal veel aandacht gespendeerd aan het proces zelf. Achteraf stelt men ook de vraag wat Heavy Metal in het algemeen met de jeugd heeft gedaan. Men laat veel mensen aan bod, verschillende standpunten. Men komt ook niet echt tot een besluit, onpartijdigheid. De kijker moet zelf besluiten wat ie denkt, niets wordt opgedrongen.

Dit is Jamce Vance in 1990 (tijdens het proces):

JAMES VANCE

De idioot kreeg het voor mekaar om in 1992 te sterven aan een overdosis pijnstillers, waar ie aan verslaafd was geraakt door zijn behandeling

En dit zijn de beschuldigden in 1990:

JUDAS PRIEST

Metalfist

Heb de documentaire nog niet gezien, wel is dringend doen maar ik vind het echt triestig hoe ze Metal en alle soorten eromheen altijd beginnen te beschuldigen van vanalles omdat één of andere idioot zich kapot maakt. Zie ook Twisted Sister (wat zelfs voorkomt in de documentaire Metal: a headbangers journey). Ik geloof zelfs dat Suicide Solution van Ozzy (met de spijtig wijlen maar geweldige gitarist Randy Rhoads) ook zo werd aangepakt.

Allemaal zeer triest.

AGE-411

En niet te vergeten, het Slayer voorval:

Waarbij enkele gasten, waarvan er toevallig 2 waren die naar Slayer luisterden, iemand vermoord hadden. De ouders hebben Slayer daarbij ook aangeklaagd

Metalfist schreef:

Heb de documentaire nog niet gezien, wel is dringend doen

Doen. Tis wel de moeite waard.

Het nummer waar het over gaat.

Better by you, better than me(Stained class album 1978)

op 1:31: verborgen bericht of niet ?

Metalfist

Slayer voorval kende ik zelfs nog niet. Eigenlijk echt schandalig hoe sommige mensen over iemand anders denken. Als er een idioot iemand afmaakt en naar 50 Cent luistert word er met geen woord over gerept maar o wee als het iets hardere muziek is.

Nummer is wel goed, kende het nog niet van Priest en misschien ben ik doof aan het worden maar ik hoorde de boodschap zelfs niet maar ik zit ook wel met een redelijk kapotte koptelefoon op

Metalfist schreef:

maja, je moet goed en duidelijk luisteren. In het begin hoorde ik het ook niet.

normaal hoor je DO IT !

Metalfist schreef:

Dan ben je duidelijk niet op de hoogte. Juist hiphop is al ik weet niet hoe vaak geteisterd met rechtszaken en andere ellende in dit soort gevallen.

Met als dieptepunt de Geto Boys begin jaren 90.

Metalfist

Dit kan inderdaad zijn, waarschijnlijk ben ik ook niet goed op de hoogte maar ik kon me in ieder geval geen zaak voorstellen van hiphop waar de muziek zohard wordt betrokken en eigenlijk zogezegd de schuldenaar is als bij metal.

Maar het kan inderdaad aan mij liggen. (van Geto Boys nooit gehoord trouwens)

Metalfist schreef:

Maar het kan inderdaad aan mij liggen. (van Geto Boys nooit gehoord trouwens)

Maja, Ik trek mij er geen zak van aan.

Belangrijke metalquote:

FUCK YOU MOTHERFUCKER(S)

Live and let (the others) live.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

• 11901 berichten

Ooit lang geleden gezien op TV. Die James Vance zag er echt gruwelijk uit zeg, damn!

Natuurlijk hoop je dat de zaak tegen Judas Priest ongegrond wordt verklaard, of dat ze de rechtszaak winnen. Dit soort belachelijke rechtszaken zie je volgens mij alleen in America.

narva77 schreef:

Zo zag ie er uit. Niet verwonderlijk als je een shotgun tegen je hoofd plaatst.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

• 11901 berichten

OMG!

Zo ver ging die rechtszaak dus;

youtube

avatar van yeyo

yeyo

Metalfist schreef:

De 'moral panic' rond hiphop is nochtans zeer vergelijkbaar met die rond metal. Figuren als Bob Dole en Delores Tucker bv. waren zeer actief daarin.

Over de docu: een amateuristisch 'public access' programma dat toch ontzettend interessant is door de boeiende materie. Haast het ultieme bewijs dat film / muziek geen prominente invloed kunnen zijn bij (zelf)moord. De twee jongens in kwestie waren depressief, aan de drank / drugs, hadden al jarenlang problemen met discipline / autoriteit en kwamen uit instabiele gezinsverbanden met huiselijk geweld. De zus van James Vance had ook al zelfmoordpogingen ondernomen, zonder ooit naar heavy metal te luisteren. Maar toch moet dit zogezegd als enige oorzaak dienen.

Toch kan ik wel begrip opbrengen voor de ouders. Als mensen met zo een drama geconfronteerd worden, is het gemakkelijker dat er een 'schuldige is.

avatar van Mescaline

Mescaline

Nog nooit eerder had ik over dit bizarre verhaal gehoord, maar toen ik hier min of meer per ongeluk via youtube op terecht kwam sprak het mij toch wel aan en wou ik deze documentaire toch wel graag zien.

Zelf ben ik ook into metal geraakt door bands als Priest,Purple & Sabbath maar godzijdank heb ik deze gedachtes nog niet gehad zeg..

Deze documentaire is kort, maar in een korte tijd worden heel veel dingen op de kijker afgevuurd. De misvormde James Vance is toch wel een image die je niet snel meer vergeet.

Metal heeft niet gezorgd voor deze zelfmoordpogingen, maar de opsomming van slechte ouders en instabiele gezinnen des te meer.

Indrukwekkend is het zeker te weten nog steeds en jammer genoeg nog steeds veel te vaak aan de orde van de dag.