A Pál-utcai Fiúk (1969)

Alternatieve titel: The Boys of Paul Street

Hongarije / Verenigde Staten

geregisseerd door Zoltán Fábri
met Mari Töröcsik, Sándor Pécsi en László Kozák

Bij de wisseling van de 19de naar de 20ste eeuw, vechten rivaliserende straatbendes uit Boedapest om 'het gras', een leeg perceel in het midden van de stad. De jongeren verdedigen de grond tegen de 'Roodjassen', een groep die het stuk grond op hen willen veroveren. Zij gebruiken constant de terminologieën van nationalisme zoals die in die jaren in Hongarije en de rest van Europa in gebruik waren, en noemen zichzelf zelfs het Nationale Leger. Maar na hun leider zijn dood, worden ze weggejaagd, door bouwpromotoren die op het lege perceel appartementen willen optrekken.